HusLivet

Projekt altan har börjat

image

Ledig helg leder till galenskap. I fredags klev jag ut på altanen och tömde den på innehåll. Sopade och städade undan vinterskräp. Samlade en hög att åka till återvinningen med och samlade en annan hög att ha kvar. Bar ut alla möbler på gräsmattan och hade snart allt det bruna inom räckhåll för penseln.

Maken spättade också loss alla galma trasiga överliggare på altanbänkräcket. Konstigt ord men vi har platsbyggda bänkar istället för räcke på vår altan. Bänkar som rymmer en massa skit. Och en massa blomkrukor. När jag ändå var igång städade jag ur dem också. Och sorterade skräpet från det som är värt att ha kvar.
image

I lördags åkte vi till bygghandeln och köpte bräder till nya överliggare. Inte ofta man hittar herr och fru oss på just bygghandeln. Till och med bilen verkade häpen över brädtyngden på taket. Tyckte den snörpte lite fisförnämt på kofångaren över att användas på detta vis.
image

När vi kom hem bytte jag till kläder som tål att få målarfärg på och satte igång med första varvet kittgrått längs det där bänksystemet. Första varvet täckte bra och det gick galant att få allt målat. Det torkade fort tack vare rätt skön temperatur ute också.
image

I morse gick jag ut och påbörjade andra varvet. Samtidigt som det pågick hade jag ett dårskapens getöga på utemöblerna i fulfuru. Såna där högst traditionella utemöbler. Pinnar överallt. Fukt och vinterskadad yta. Fulfuru! Någonstans hade det funnits en tanke på att köpa nya möbler men tja. Och som vanligt när jag håller på går mycket på ren envishet. Tillslut hade jag målat alla fyra stolarna också. Under och över och överallt.
image

Sen pausade vi och åkte på kalas en stund. Alltid trevligt.
Och när vi kom hem målade jag även bordet. Därmed är stor del av altanen målad. Golvet ska få en matta så där tänker jag inte krypa omkring och måla alls.
image

Nu återstår takstolar och stolpar och sånt. Det ska Maken få måla. Efter att han kastat ner det gamla fula altantaket.
Som levt på övertid i flera år och fått oss att hålla andan genom höststormar och tung snö. Ett nytt plasttak ska inhandlas i morgon och sättas upp när allt är målat.
Sen kommer jag att stå där inne och klaga över att det är så ljust. Det ska botgöras med solbrillor och mörkt tyg i taket. Tyget kommer att fyllas mad pollen och skit så fort det hängts upp men jag ska försöka angöra det på ett smart och lättnertaget sätt. Så att det kan dammas när det behövs.
Jag ser fram emot den pyntande delen av altanprojektet. Har bilden klar för mig. Tror det kommer att bli hur bra som helst.

6 thoughts on “Projekt altan har börjat”

  1. Du får komma och måla mina gamla möbler också, har tänkt att dom också skulle bli grå . vilken skillnad på eran altan, snyggt.

  2. Vad snyggt det blev! Och det ljusa har en fördel också. Nu kommer du ju kunna njuta av hösten längre innan det blir för mörkt och rått för att vara skönt att sitta där ute. 😀

Kommentera gärna!

