Denna dagen, ett liv sa han farbror Melker

Det regnade när jag gick ut och hämtade tidningen på jobbet i morse. Duggade lätt när jag en timme senare gick till bilen. Trafiken genom stan var tät av morgontrötta bilister. De flesta antagligen på väg till jobbet.
Några var redan på jobbet. I en vältrafikerad korsning hade ett gäng reflexvästprydda byggjobbare ställt en grävmaskin och höll som bäst på att riva refugen. Fler än jag muttrade nog över detta beslut i morgonrusningen.
Hemma satt katterna på sin vinterbonade tron på altanen. Sugna på att komma in i värmen och gjorde genast klart för mig att de skulle ha mat också.
Jag hittade lite frukost och såsade runt ett tag. Tills jag inte kunde blunda för damm och sånt längre. Det där argumentet om att dammet skulle vara nåt osynligt väsens tofflor går jag inte på! Dom kan väl för tusan inte slänga tofflorna hur som helst. Som straff är de numera insamlade i dammsugaren. Jag fick ordning på en del annat också och konstaterade sedan nöjt att huset kunde ta helg.
Sen åkte jag till affären och införskaffade en present. Det blev samlade godsaker typ ölkorv och ostar i en presentpåse. Och den packade jag i ordning när jag kom hem.
Sen åkte vi med påsen till kvällens jubilar och där bjöds det på både mat och fika och en trevlig stund i soffan med de övriga gästerna. Mycket skratt blev det också! En värmande kväll.
Så småningom åkte vi hem och intog egen soffa med diverse teveprogram. Ja, på det viset halkar en torsdag en ur händerna och det är bara att se fram emot fredagen.

4 thoughts on “Denna dagen, ett liv sa han farbror Melker

Kommentera gärna!

