EgoLivet

Frostnatt

Det är måndag igen. För min del nästan ledig sådan. Kom nyss hem från ett nattpass och har ett inplanerat möte på eftermiddagen.
Natten tycks ha varit kall. Frosten låg klistrad över det mesta i morse. Gnistrade lite i de solstrimmor som tog sig ut mellan träden. Jag backade ut bilen ur jobbgaraget och åkte hemåt.
Passerade en taxichaufför som stannat och tagit ett par kliv ut i den frostiga växtligheten för att … ja. Och efter rondellen stod en liten kille på knä intill sin cykel. Det såg misstänkt mycket ut som om han provat en klassiker och slickat på styret … Hans mamma kom till undsättning alldeles bakom. Sen hade jag passerat och hann inte se mer av dramat.
Noterade att gubbarna i reflexvästar vid den stora korsningen jobbat hårt och stängt av stora delar av gatan på båda sidor om refugen. En stackars långtradarchaufför hade fullt sjå att få hela sitt långa släp igenom utan att ta med sig avspärrningarna. Note to mig själv efter den synen: Byt till en annan väg till och från jobbet en tid!
Solen tog sig över hustaken och besvärade ögonen. Och nästan mitt i den guldiga solstrimman på himlen flög ett sträck svanar. Som i en sagoteckning. Jag tror i alla fall att det var svanar, de såg så vita ut i solen, och de hade satt kursen söderut. Med mäktiga vingslag försvann de över skogen och kan snart bli synliga i huvudstaden med den hastigheten.
Visst är det märkligt, att de hittar!
Jag åkte vidare hemöver. Lyssnade på min musik och trivdes, kunde lätt ha följt de där svanarna en bit.
Men så kom jag till min egen korsning, svängde av och skumpade över den håliga vägen som någon borde förbarma sig över. Det räcker inte längre med att stampa ner en hink asfalt i varje hål. Det är bara november ännu och som vägstumpen ser ut nu är den väl ett enda stort hål innan vintern är slut. Note to mig själv efter den upplevelsen: åk den andra vägen hem och bort hädanefter.
Parkerade så på egen uppfart. Klev in och tog emot frusna katter från altanen. Serverade maten i små skålar och satte upp kaffevatten på kokning.
Det är frostvackert i trädgården utanför mitt köksfönster. Kanske ska jag ta med mig kameran ut en sväng efter kaffet. Ja, så får det bli!

2 thoughts on “Frostnatt”

Kommentera gärna!

