ÖvrigaLivet

Fredagsmorgon vid köksbordet.

Nyss hemkommen efter en natt på jobbet och en snabb vända på affären.
Nu är kaffet i favoritkoppen och i bakgrunden står morgonteven och pladdrar. Vete sjutton varför. Nån reflexgrej, att jag sätter på teven. Ska snart stänga av den och välja nån bra musik istället och börja förbereda för dagens lunchfrämmande.
Men den står där och babblar just nu, teven. Nån tjej med kläder talar om för oss okunniga vad vi bör ha på oss.
Hon har med sig tre olika ”outfits”. Jag har glömt vilka de övriga kategorierna var för jag fastnade i hennes val av jobb”outfit”. Alltid när det rekommenderas kläder för jobbet hålls det fram korta kjolar, snäva klänningar, kavajer och diverse blusar. Och så himla praktiskt, för då kan man bara enkelt byta skor, smycken, sjal och man för redo för glöggfesten/coctailpartyt direkt efter jobbet!
Hur många lever på det viset?
Inget av hennes jobbplagg skulle kunna komma i närheten av mitt jobb. Och en hel del andra jobb kvinnor faktiskt har. På många ställen byter kvinnor om när de kommer till jobbet. Och på många andra ställen behövs betydligt mer praktiska kläder än blus och kavaj.
Nångång kunde man väl visa snygga kläder som inte är kontorsanpassade. Och inse att ett rätt stor procent av oss kvinnor jobbar långt ifrån några kontor och trillar in på något coctaliparty i jobbstassen.
Själv skrämde jag antagligen folk på affären nyss. Lite trött, osminkad, ostyrigt hår … jag skulle ju bara hem. Alla andra var snygga och fixade för att åka till jobbet. Ja, ja. Det är skillnad på olika.
Nu ska jag släpa omkring på dammsugaren ett tag. Katterna har uppfostrat sin matte! Eftersom båda är fullständigt livrädda för denna hemska apparat och har fått mig att förstå att den ska användas när dom är ute. Ja, jag är helt styrd av ett par typer med tassar och morrhår. Hänsyn kan man också kalla det. 🙂
Katter är mystiska väsen med en rätt egensinnig agenda. Och förmågan att styra upp tillvaron efter eget huvud. Faktiskt. Det står fullständigt klart när man levt med dessa djur en tid. Och jag bugar och gör som dom säger.

Kommentera gärna!

