ÖvrigaLivet

En sån da! Brukade Olle i Pistvakt avsluta alla program med när han låg längst ner i trevåningssängen för natten. En sån da! Utbrister jag själv i min säng denna kväll.
Gick upp intet ont anande i morse. I akt och mening att fortsätta denna städning. Hade just fått i mig morgonkaffet när telefonen ringde.
Häpet … Och då menar jag med gapande mun häpet …. hörde jag en bekant röst i luren. Som jag annars bara hört i radio!
Det var ett samtal från lokala p4 stationen. Som ville prata med mig om en novell jag skrev i våras!
Kommunals facktidning ordnade en novelltävling. Skriv om ditt jobb. Ok. Klart jag gjorde. Skickade in en novell. Så gjorde också 249 andra medlemmar.
Jag vann inte. Men i höstas fick jag frågan om jag ville vara med i en antologi med ett tjugotal utvalda noveller. Och det ville jag ju.
Därför ringde lokalradion. Och de ville att jag skulle komma till studion … Så. Från morgonrock och städplaner till snabbt påklädd och in till stan. Och satt plötsligt i ett väntrum på lokalradion. Med kaffe. Och lyssnade på sändningen jag snart skulle delta i. Och mitt i Orups låt blev jag hämtad av han som ringt och direkt in i en livs levande radiostudio. Där fick jag sitta på en stol med en mikrofon framför näsan. Som jag skulle prata i så fort låten var slut. Alltså!
Hur gick det till?
Underliga vägrar en ledig dag kan ta.

Det gick i alla fall rätt bra att prata i radio. För att vara första gången.
Jag läste en snutt också. Ur min medhavda novell. Tja. Sådär liksom. Som författare gör. Slinker in på radion en förmiddag och läser lite ur nåt dom skrivit.
Sen åkte jag hem. Putsade vardagsrumsfönstren som om inget hänt. Jo. En sån da!

7 thoughts on “”

Kommentera gärna!

