ÖvrigaLivet

Året som gick …

Alltid när man ska påbörja nån form av årlig summering är det helt blankt i skallen! Som om året som gick bestått av tomhet och meningslöshet. Så är ju inte fallet. Det gäller bara att ruska om i minnesbanken en aning. Och ja, det har redan hunnit gå flera dagar av detta år innan jag fått detta inlägg klart. Det beror dels på att det varit mycket på gång och dels på att datorn som sagt bråkar med bloggen … nu har jag övergått till en annan dator. Tillfälligt.

Årets datorer och annat tekniskt: En rubrik som är så tröttsam att jag knappt orkar orda om det mer. Men ja, jag köpte ny dator i januari. Den typ brann i september och lagades och brann igen och sen den kom tillbaka andra gången har den tjafsat mer än lovligt. Jo den funkar men helt på banan är den inte! Precis som när man varit utbränd … den orkar liksom inte vad som helst. Måste kanske ha mer tålamod med den? Fast emellanåt känns det som att den kommer att få en enkel till soptunnan.
Förutom min dator fick vi konstiga problem med skrivare som inte vill ta med sig papper eller få ner nåt bläck på dem, mitt minneskort i telefonen lade ner sin verksamhet, tvättmaskinen ville inte längre ha vatten, åskan tog vår nätverkslagring och skakade även om rautern en del … ja, är det undra på att jag önskar mig teknikflyt detta år!

Årets debut: Tack vare en viss novell (se nedan) hamnade jag i en radiostudio. Märkligt. Från en slö morgon i morgonrock med kaffekoppen i ena handen satt jag plötsligt tätt intill en mikrofon i en studio. Jo, jag hann klä på mig före. Det var inte så svårt att prata i radio. Lätt att glömma att folk lyssnade. Där fanns bara jag och två programledare! Så jag svarade snällt på alla frågor och det kändes nog som att det gick bra. Spännande att se hur det går till att göra radio! Det läskigaste var att lyssna på sig själv i efterhand … men jag behövde ingen skämskudde. Hade skött mig till egen belåtenhet.

Årets flyttlass: Det började redan i februari. Flyttkarusellen. Dottern fick nog av att vara inneboende med föräldrarna och samlade sina tillhörigheter i en tursamt fixad etta på stan. Där boade hon in sig, så det såg ut som hon bott där i åratal. Vi föräldrar hjälpte till med flytt och annat. Typ allt hon ville och lite till. Och var nöjda med att ha henne på typ armlängds avstånd ett tag. För vi anade att det skulle förändras. Det var mysigt att titta in hos henne på en fika, så där alldeles spontant.
Men sen, ja sen kom hon in på en skola. Det gjorde att vi hann med tre flyttlass detta år! Det innebär också packning, städning och uppackning … Först från flickrummet till den där ettan. Sen från den där ettan tillbaka till flickrummet. Där hon hade två veckors mellanlandning i föräldraland innan hon flyttade från stan. Då stod flyttlasset i en hög – en stor hög – i garaget. Sen ägnade Maken och jag en kväll åt att lägga pussel med grejerna, tills minsta centimeter av det lånade lastutrymmet var fyllt. Därefter sov vi några timmar innan vi klämde in oss i hytten och åkte söderut med Dotter och hela rasket för att slutligen fylla ännu en etta. Där stannar hon ett halvår till. Sen är det dags igen …

Årets glas: Maken och jag samlar glas så det blir slut på förvaringsmöjligheter. Vi har alltid gillat glas. Ända sen länge. Samlade ett och annat i unga dagar också. Men nu är det värre. Glasgrejerna klättrar uppåt väggarna kan man säga. Gärna samlarobjekt av våra favoritdesigners. Som hela tiden tycks öka i antal. Och det finns så mycket fint att fynda på diverse loppisar och på nätet. Sedan sitter vi i timtal och googlar på både grejer och designers. Tar reda på fakta och snokar upp nya objekt. tja. Nåt ska vi väl ha att göra.

Årets gäster: Många härliga människor har besökt vårt hem under året som gick! Goda vänner som bor på nära håll så klart. Men en hel del mer långväga gäster också! Vi har massa nära/kära långt borta. Tyvärr! Extra trevligt när någon av dem kommer alltså. En stunds samboende och då hinner man med extra mycket prat.
Som min kusin med hela familjen som kom för första gången på länge. De två större grabbarna fick bo med Dottern i stan. Och vi hade en himla trevlig helg allihop!
Och så kusinen jag turligt nog återfunnit på senare år, hon och hennes sambo (eller ja, blivande sambo var det då) kom igen. Vi lotsade runt dem i stan och konstaterade att Gävles havsliv är obefintligt. Kul att se dem igen! Vi har himla trevligt ihop.
Bror med familj och mamma kom också. Det gillas speciellt mycket så klart. Kanske inte lika uppskattat av kattgrabbarna eftersom dom hade hundgrabben med sig … men när det är sommar kan katterna vara ute mest. Och det var ännu några trevliga umgängesdagar som lades till trivselkontot.
Och Makens kusiner med familjer har också kommit, i omgångar. Himla mysigt. Jag räknar inte upp dem alla. Ingen nämnd men verkligen ingen glömd! Vi är verkligen rika! Uppskattar er alla! Vi avslutade detta år med att ha Mamma och Dottern inneboende. Firade en bra jul och nyår tillsammans. Bra slut på det året!

Årets Konfirmand: BrorsDottern tog sig igenom allt som hör en konfirmandtid till och samlade familjen en dag i maj för att ta del av själva konfirmationen. Faster var såklart där med kameran. BrorsDottern var vacker som en dag och Fasters lättrörda ögon var lätt röda innan det var slutkonfirmerat. Själv var konfirmanden nog mest glad över att ha den milstolpen avklarad. Och få ta emot presenterna!

Årets novell: Deltog i en novelltävling under våren så där aningen slumpartat. Tidningen från fackförbundet hade utlyst den och man skulle skriva om jobbet. Inom kommunal finns många olika yrken men det kändes enklast att välja sitt eget. Fast för att inte bryta nån tystnadsplikt hittade jag en helt annan vinkel på det hela. Jag nuddade med en hårsmån vid den utsatta gränsen för mängden tecken. Lusläste och ändrade lite. Sen skickade jag in. Ja, och sen typ glömde jag det hela. Tills vinnarna utsågs i tidningen på försommaren. Jaha. Jag var ingen av dem. Men så kom ett mail! Att alla dessa inskickade noveller häpnat redaktionen. 250 stycken fick de. Och efter en massa läsning valde de ut 23 stycken, däribland min! Och dessa placerades i en fin novellsamling. Jag och ett gäng stolta novellförfattare var med när boken släpptes i början av december. Där ser man hur det plötsligt kan gå med en novell!

Årets ort: Det måste helt klart bli Gamleby. Vi visste inte var det låg, knappt ens att det fanns, men det har pratats om detta ställe ett par år. För tredje gången gillt skickades hennes ansökningar åt det hållet i våras. Hon blev kallad till intervju i maj och då blev vi tvungna att luska ut var det låg. Och hur man kunde ta sig dit. Inte det lättaste. Det handlade om ett gäng tågbyten. Men så tänkte vi till och gjorde en grej av det. Maken och jag ordnade ledighet och hängde på. Med nöjd Dotter i baksätet.
Det var en fin liten stad konstaterade vi, jag och Maken när vi strosade runt medan Dottern grillades på skolan.
Och ja, sen kom hon ju in och vi åkte dit med ett helt lass grejer och bekantade oss lite närmare med stället. Och har också hunnit hälsa på några gånger. Mysigt litet ställe. Ett bra ställe att börja bo långt hemifrån på helt enkelt. Dottern tycker nog att det är väl litet. Men, hon har ett halvår kvar nu. Sen ska hon och grejerna därifrån igen … till vem vet vart. Men vi hinner nog se lite mer av Gamleby innan dess.

Årets roadtripp: När en tanke satt sig i den del av hjärnan som är handlingskraftigast är den svårutrotad. Alltså satte jag mig i vår fina bil en torsdagsmorgon innan jul. Körde igång en trevlig spotifylista och styrde söderut. Det kräver fyra och en halv timmes körning att komma hem till Mamma. Där tillbringades kvällen och natten. Nästa morgon, hurtig och kry, satte jag mig i bilen igen. Den här gången fick jag sällskap av Mamma. Och sedan lät jag gps-tanten hitta Dotterns bostad och det skulle ta drygt tre timmar sa hon. Fick se en hel del av landet som tidigare varit osett och hittade precis som vi skulle. Hos Dottern tillbringade vi kvällen och natten. Och den tredje morgonen satte jag mig i bilen igen. Nu i sällskap av både Dottern och Mamma. Därmed byttes också spellistan ut mot Dotterns och sedan brummade vi hemöver. Denna sista kördag bestod av nästan fem timmar. Men jag fick hem dem till julfirandet, precis som jag hade tänkt!

Årets skola: Hon hade sökt den förr. Övervägde nästan att inte söka igen men i sista minuten fick Dottern ansökningsbrevet igenklistrat och instoppat i en brevlåda. Jublade när hon fick besked om att hon kallats till intervju. Och fick bråttom att färdigställa portfolion med bilder som skulle med. Efter den intervjun fick hon glädjebeskedet ett par dagar senare via mail! Antagen! Äntligen. Lyckligare tjej får man leta. Och efter ett halvår på utbildningen kan vi konstatera att det var helt rätt!

Årets student: Inte långt efter BrorsDotterns konfirmation var det dags för BrorSonens studentfirande. Och Faster var där med kameran, så klart. Först på skolgården som sig bör. Och sedan spanade jag in honom på flakåkandet genom stan. Och så studentkalas på det. Och givetvis var Fasterns lättrörda ögon lika lätt röda även denna dag. Som sig bör när det händer nåt stort i familjen.

Årets trädgårdsfantast: Trädgårdsintresset sköt i höjden redan innan sommaren. Har nog legat latent en längre tid. Jag köpte billiga och begagnade trädgårdstidningar på loppis. Samlade kunskap och idéer. Började skapa en bild av hur jag vill ha det i min trädgårdsoas. Ibland måste jag få hjälp av Maken men annars fixar jag det mesta själv. Trivs med att både jobba och strosa i trädgården. Liksom rogivande, stresslösande och lyckobringande. Gräv mer i jorden folk!

Säkert har det hänt något mer fantastiskt under året som var. Men nu får det räcka. Dags att sluta hovra i det förgångna och se den nya tiden an. Må det bli ett fantastiskt år för alla!

2 thoughts on “Året som gick …”

Kommentera gärna!

