En grej som gör mig vansinnig i vardagen (rubrik från januarilista)

När datorn inte fungerar som den ska! Och jag har haft all anledning till vansinnighet det sista halvåret, så mycket datortjafs som jag utsatts för.
I dessa tider av datorer, trådlösa nätverk och all tänkbar teknisk möjlighet ska datorn för fasen bara fungera! I synnerhet ska den befinna sig på internet när jag vill och inte hålla på och trassla med anslutningen!
Kommer så väl ihåg den där första datorn som anlände till detta hus. Då var den ett underverk. Stor, klumpig och beige stod den där på sitt specifika datorbord. (med ett minne som en mygga) En vän som lärt sig systemet tidigare än oss kom och packade upp den och anslöt alla kablar och installerade programvara från medföljande disketter. Jo! Och så ställde han modemet intill skärmen och så ringde vi upp Internet. Ohh. Det var rymdåldern som anlänt! Andlösa satt vi och lyssnade på det där ljudet av anslutningen som kopplades fram. Så måste det ha känts när telefonen började kopplas in i folks hem också! Och man ringde upp en telefonist för att få samtalet dit det skulle.
Men det där ring-upp-modemet blev snart utan jobb. Föråldrat nästan redan innan det kom. Och numera sitter vi helt omspunna av trådlösa signaler.
Då när man satt i andlös förväntan accepterade man att det tog tid. Att det kunde koppla ur hur som helst och att det var lite segt. Nu blir man galen om sidan inte laddas på ett par sekunder. Det har varit så in i h..te enerverande att jag inte ens haft lust att blogga. För det funkade ju i alla fall inte! Antalet fantasifulla benämningar av denna dator …
Men nu … tycks problemet ha hittas av en av mina behjälpliga supporters och det finns nån att skylla på!
Det är den där brandmannen som jobbar i brandväggen som tjafsar. Om jag gör honom sysslolös funkar allt som det ska! Förutom att det knappast är ultimat att vara utan hans tjänster. Brandväggar har kommit till av en anledning. Jag ska undersöka saken närmare och se om det går att huta åt den där brandmannen så han sköter det han ska och låter mig jobba som jag vill. Tills det är gjort får han vara urkopplad. Datorn är rätt trevlig igen!

Kommentera gärna!

