EgoLivet

En helt vanlig onsdag kunde också bli ovanlig!

Ovanlig för det plötsligt lediga läge jag hamnat i. Helt ofrivilligt. Och det kommer sig av ett gäng förargliga prickar. Som bitit sig fast i skinnet på mig.
Efter ett läkarbesök besannades mina farhågor. Jo. Bältros heter det. Och det är inte jättekul, även om jag antagligen har en lindrig variant. Känner mig inte sjuk, men det svider och hugger i skinnet. Doktorn rekommenderade en veckas vila och gav mig en ask piller som är i storlek helikopter. Dessa ska jag nu knapra i mig vid fem tillfällen, som måste vara i en noga uträknad intervall, under dagen. I sju dagar.
Vet inte om det kommer att innebära att jag är ”symptomfri” om sju dagar. Men jag gör som hon säger. Tur att jag inte har nåt problem med att svälja tabletter. Fast jag är en sån som helst undviker tabletter. Brukar knappt ens ta alvedon liksom.
Ja, ja. Smittar gör jag också. Kanske. Eller inte. Därom tvistar de lärde som doktorn så kryptiskt uttryckte det. Det kan vara så att någon som inte haft vattkoppor kan bli smittad. Och då får de i så fall vattkoppor, inte bältros. Den åkomman skaffar man sig tydligen själv, om kroppen vill jävlas. För den sparar en rest av barndomens vattkoppor och kan utan minsta anledning bara bestämma sig för att spela ut det kortet när man passerat 50. Det kan också göras vid nedsatt immunförsvar och sånt. Fast jag tycker mig ha haft ett utmärkt försvar. Har inte ens varit förkyld på över ett år! Och nu drog jag nån sorts vildcard och sitter här med bältros.
Så himla onödigt! Kroppen kunde gärna ha fått fortsätta att gömma det där kortet. Men det är bara att gilla läget och försöka hitta kläder som inte skaver. Och sysselsätta sig med nåt så man glömmer bort skiten.
Nä, nu är det dags att ta en ny helikopter.

3 thoughts on “En helt vanlig onsdag kunde också bli ovanlig!”

Kommentera gärna!

