FilmLivet

Om jag blev tvingad (under pistolhot) att spela huvudrollen i en film… (rubrik från januarilistan)

Oj, oj, oj. Här skulle det verkligen krävas hot av alla de slag. Tveksam på om just pistolhot skulle få mig att spela någon roll över huvud taget. Jag är helt befriad från skådespelartalang och har ingen som helst längtan efter en scen eller att få vara med i nån film. Känner mig fruktansvärt fånig av att befinna mig i liknande situationer. Minns med fasa sånt från skoltiden. Och alla eländes charadtävligar från personalfester och sånt. FY med riktigt stora bokstäver. Jag gillar inte ens att leka! Det får mig att tacka nej till fester och tillställningar som hotar med minsta lilla lek. Känner mig inte alls bekväm och vill bara slippa. Då sägs det att man måste utmana sig själv, ställa upp och inte förstöra för de andra! Ser inte alls någon utmaning i det, som är det minsta utvecklande för min del. Dessutom förstör jag mer för andra om jag tvingas delta, då mitt humör drar ner stämningen. Både jag och alla andra har mycket roligare på såna fester om jag får titta på och delta från sidan!
Den största utvecklingen i det sammanhanget har bestått av att lära mig säga nej! Och stå för det. Jag är en sån som inte vill och jag avstår därför. Det innebär inte att jag känner mig utanför eller odelaktig. Jag kan stå intill och skratta med och komma med kommentarer. Så nej tack. Jag leker inte! Punkt, slut. Acceptera det! Jag accepterar att andra vill leka och toka runt, utan att komma med tjat om att de ska utmana sig och lägg av.
Jag är helt enkelt en jordnära och verklighetsbaserad person utan behov av lekar, maskerader, charader och skådespel. Trivs bäst som mig själv under egen korkek.
Antar att rubriken vill ha mig att välja ut en film jag i så fall på sin höjd skulle gå med på att spela rollen i. Men nej! Klarar inte ens att leka med tanken, så främmande är det för mig. Inget skådespel för min del.
Däremot skulle jag gärna ta del av en filminspelning i en annan roll. Tänk de som letar rekvisita eller kläder! Där skulle jag lätt göra en insats. Få rota runt i loppisar eller förråd för att hitta tidstypiska saker och bygga upp scener. Tänk att ha den rollen i Downton Abby till exempel! Coolt.

4 thoughts on “Om jag blev tvingad (under pistolhot) att spela huvudrollen i en film… (rubrik från januarilistan)”

Kommentera gärna!

