Det bästa i matväg – (hopsamlade ätliga rubriker från januarilistan)

 

Den där januarilistan som jag envisas med har ett gäng matrelaterade rubriker. Så här i fredagsmysträsket kände jag att dessa kunde passa. När jag tittar ut över vårt nästa tomma fredagsmysbord. Jo, där finns ännu det där glaset vin. Det är allt. Inte heller har tallrikarna prytts av någon rätt värd att instagramma eller facebooka. Vi är inte så noga med det där med specifik helgmat, jag och Maken. Han åt korv med bröd. Själv har jag faktiskt inte ätit alls ännu. Fortfarande mätt efter dagens lunch. Men i kylen finns en grillad kyckling att värma. Jo. Vi äter en massa god mat också. Men det kan lika gärna vara en tisdag som en fredag. Och ibland är det så himla skönt att slippa stå där vid spisen och tillaga saker. Göra nåt enkelt bara. Och vi äter inte ens tillsammans … ve och fasa. Maken mumsade sin korv för sig själv och jag värmer min kyckling för mig själv senare. Jösses vilket förfall. Här kommer i alla fall matrubrikerna då!

Den bästa fikan är ju som vi alla vet … Tja, helst fikar jag inte alls nuförtiden. Försöker leva så sockerfritt jag kan faktiskt. Mår bäst då. Men visst händer det att det slinker ner nåt fikaliknande emellanåt. Väljer de tillfällena med omsorg. Den bästa sockerfria (nåja, nästan) fikan är osockrade bär med vispgrädde. Om jag nu i enstaka fall väljer en söt fika ska det helst vara kladdkaka eller en extremt god bulle. Typ. Men det blir inte alls ofta. När man vant sig av med socker har det en tendens att vara mindre gott än man kommer ihåg det som faktiskt. Lite urkigt blir det. Utom kanske kladdkaka då …

Den bästa frukosten är ju som vi alla vet … Så fet som möjligt! En schysst omelett kanske. Och så mitt specialkaffe givetvis. Helst bara detta kaffe. Gott och mättande är det. Svårt att vara utan.

Den bästa osten är ju som vi alla vet … riktigt smakrik! Lagrad och fet givetvis. Magra fettsnåla ostar kan dra nåt gammalt över sig. Äckliga och plastig som dom är. Så gärna en lagrad präst. En greve går också bra. Och brieost! Mums. Och jag äter gärna ädelost och gornonzola också. Riktigt bra ost luktar inte så gott men smakar himmelskt.

Den bästa grönsaken är ju som vi alla vet … Å jag bara älskar brysselkål! I alla former. Kokt, stekt eller ugnstillagad. Mums. Inget julbord utan denna guldklimp. Och den funkar minst lika bra resten av året. Som god tvåa kliver den gröna ärten in. Wow vilken grönsak! Den är ju så grön, och god. Nummer tre då? Hmm. Kör på grönt även där! Det blir den svårstavade grönsaken haricots verts. Utan dessa tre skulle jag inte hitta nåt att äta …

Det bästa snackset är ju som vi alla vet … Det är lika med snacks som med sötsaker. Låter helst bli. Kan mumsa på lite nötter ibland. Naturella i så fall. Men sanningen är att jag är jätteförtjust i chips. Helst den hårda, knapriga varianten. Såna undviker jag att skaffa. Här snacksas det så lite det bara går.

Kommentera gärna!

