Det är bara februari.

Just hemkommen från jobbet sitter jag här med kaffekoppen igen.
Möttes av fågelkvitter när jag öppnade ytterdörren på jobbet för en timme sen. Och ljuset! Väldigt mycket vår i det. Liksom temperaturen och hela känslan ute. Allt låtsades vår. För den kan omöjligt vara här än?!
Det är bara februari.
Det är bara februari.
Kanske behövs ett sånt mantra för att inte vårkänslorna ska kvittra iväg alldeles. Kanske var det särdeles osmart att köpa två trädgårdstidningar i går? Bläddrade i dem med stigande puls och en begynnande trädgårdsplanering. Hm. Vad ska jag börja med i år? Det finns mycket att ta tag i.
Det är bara februari!
Men enligt tidningarna finns det visst saker man kan göra redan! Snön är helt borta från gräsmattan. Men där kan man inte gå just nu. För blött. Alldeles för blött.
Man borde täcka över klättrande rosor i söderläge. När solen väl kommer blir kontrasten för stor för dem. Varm sol ovanpå och kall jord under. Alltså ska dessa delikata varelser skyddas från sol. (precis som jag!) I alla fall så här i början.
Och så kan man börja fundera över frösådden. Man kan skaffa sig många fina blommor till bra pris om man sår frön. Problemet är bara var man ska ställa alla små krukor med groende frön? Skulle behövas ett extra rum, bara för det. Jag samlade in en del frön i höstas bland de där blommorna som är generösa med såna. Dags att så? Redan? Menar tidningen även oss, häruppe i Norrland?
Det är bara februari!
Jo. Och där slocknade just det där mars-lika ljuset ute och november är tillbaka igen. Skönt. Då är allt som det ska. Så där ja. Nu känner jag igen mig själv igen. Lägger undan trädgårdstidningarna nu. Har annat att göra.

4 thoughts on “Det är bara februari.

  1. ~Sol~ skriver:

    Jag blir tokig på detta. 😦
    Jag saknar snön. Kylan. Vintern. Jag hann inte tanka tillräckligt med må-bra under de korta veckor vi hade vinter.

Kommentera gärna!

