EgoLivet

Hårfagert inlägg

Jag har rätt långt hår. Typ midjelångt faktiskt. Man kan säga att det växer och växer ganska ohämmat, och inte slits det nämnvärt heller. Fast jag klipper det så sällan.
Att ha långt hår kan vara ett gissel. Det fastnar, klistrar sig mot kläderna, tappar lååånga strån, hänger i vägen och är så där allmänt irriterande. Det tar lång tid att självtorka efter tvätt och kan vara rätt trassligt att reda ut.
Så varför i hela friden har människan långt hår då? Om det nu är så besvärligt?
Ja, säg det.
öhTrivs bra med det ändå, trots allt. (det är jag och mitt hår på bilden, men för två år sedan, det är betydligt längre nu)
Jag har nästan alltid haft långt hår. Med diverse kortvariga undantag. En gång faktiskt riktigt kort, liksom kort på riktigt. Fast då tyckte alla att jag liknade brorsan. Så jag lät det växa ut. Sen har jag pendlat lite mellan axellångt och riktigt långt.
Ibland när jag ledsnar på det långa, då kapar jag det en bra bit. I förvissningen om att det ändå växer ut relativt snabbt om jag ångrar mig.
Långt hår kan vara trevligt att sätta upp och göra frisyrer med. För att få det ur ansiktet eller bara åstadkomma en tillfällig förändring.
Men jag som är så händig och fingerfärdig med nästan allt, är totalt befriad från händighet när det gäller frisyrer. Jo, jag kan få till en hyfsad hästsvans eller en fläta eller en ihopsnurrad grej som hålls av en stor klämma. Men sen är det lite slut på både idéer och kunskap och handlag. Det vill sig liksom inte. Dessutom är mitt hår glansigt och liksom halkigt. Så det rasar ofta ur de eventuella uppsättningar jag får till. Det krävs en massa spray och spännen för att hålla ihop en knut.
Jag gillar de där stora krokodilklämmorna bäst. Det går så snabbt att bli av med håret då. och ska jag ha hästsvans ska det vara med ett spänne. Hårsnoddar, det är ett eländes påfund som bara rivs i hårbotten hur jag än försöker rätta till hästsvansen. Det slutar alltid med att jag drar ur dem.
Håret är egentligen bäst alldeles lössläppt alltså. I alla fall om man har en bra hårdag.

blogg100-logotype
5/100

4 thoughts on “Hårfagert inlägg”

  1. Jag har också pendlat mellan långt, halvlångt och riktigt kort. Just nu är det halvlångt med pannlugg! Det trivs jag med för tillfället, men precis som dig, så växer mitt hår snabbt, så det går lätt att ändra på om andan faller på… 😉

Kommentera gärna!

