Livet

Sitter i soffan

Och jag har ingen brådska att komma ur den. Gjorde en utflykt till duschen. Stod där länge med snudd på för varmt vatten och inpackat hår. Nu är det ursköljt och jag svepte in mig i den luddiga morgonrocken ännu en gång. Fortsätter med pianomusiken medan jag spekulerar över vad en högst vanlig men helt ledig tisdag skulle kunna innehålla.
Igår hade jag en ledig måndag. Passade på att använda den väl. Långkokade en köttgryta och strosade omkring lite i huset. Provade lite kalligrafi, skrev lite och slöade lite. Nja. Slöade nog ganska mycket när jag tänker efter. Men jag tror sinnet behöver det emellanåt. Lite kvalificerat slöande.
Därmed känns det som att jag kan använda denna dag till något annat. Jag tror mig ha en plan.
Så fort jag torkat håret och satt på mig nåt annat än morgonrocken. Då beger jag mig ut i världen utanför mitt fönster. Jag tänker ta bilen med mig. Och besöka en av, eller kanske rentav flera av, blomsterbutikerna. I alla fall de där två stora. Där ska jag strosa, länge och väl. Bland vårblommor och krukor. Kanske köpa en lite viva eller två. Eller något annat frosttåligt. Vintern behöver städas bort vid trappan. Våren får anlända!
Efter detta blomsterbesök hamnar jag högst troligt på en loppisrunda. Det är tisdag idag och de där varannandagsöppna loppisarna slår upp dörrarna vid lunch. Kanske åker jag aningen senare för att slippa öppningsrusningen. Kanske tar jag mig en fika i det retroinredda caféet på Erikshjälpen. Jag har, som alltid, anteckningsboken i väskan. Vem vet vad som vill skrivas ner på ett retrocafé?
Sen åker jag hem, med eller utan fynd men i alla fall med blommor. För att ställa dem i ordning intill trappan. En välkomnande entré kanske bjuder upp till trivsamt umgänge?
Men oavsett det känns det lite bättre. Att sitta i soffan sen, till kvällen. Och veta att det återigen blommar vid trappan.
Och innan jag åker drar jag ner mörkläggningsrullgardinerna en bit. För att inte all solig värme ska vräka sig in och ta plats i soffan. Den vill ja ha fri från sol faktiskt.

6 thoughts on “Sitter i soffan”

Kommentera gärna!

