EgoLivet

Det är så himla ljust!

Solen. Den där solen. Som nu har vandrat runt huset och kastar sig genom rutan i mitt arbetsrum. Känner att jag sitter ock kisar när jag försöker se vad som står på skärmen. Att det är jobbigt. Och varmt. Irritationen gnager i mig. Så jag vräker upp fönstret. Får in lite luft. Men då kan jag inte bli av med solen. För rullgardiner kan inte dras ner över öppnade fönster.
Det här huset hade persienner i alla rum när vi flyttade in. Bruna persienner. Som gjorde ett bra jobb med att stänga ute oönskad sol. Men så började snören gå av och persiennen gick inte att använda så bra. Hängde på snedden och irriterade. Jag övervägde att trä om dem. Eller ringa nån som kom och trädde om dem eller byta ut dem. Tills jag en dag helt sonika öppnande mellanfönstern och ryckte ur persiennerna, knipsade av funktionen med en tång. Allihop åkte ut. Utan pardon. Istället skaffade vi vita rullgardiner med mörkläggande förmåga. Helt underbara att stänga ut den där jobbiga solen med.
Men.
Man måste välja.
Ingen sol eller ingen luft. Sol eller luft?
Fönstret fick stå öppet stund bara, sen stänger jag all luft ute och drar ner mörkläggningen. Så himla skönt!
Allt det där ljuset som våren så frikostigt vräker ut gör mig trött, kisig, ger mig ont i huvudet. Äter sig in i hjärnan på mig tills det känns som om nån står och skriker intill mig. Det är en begränsad mängd sol jag orkar med. Tur att det finns parasoller, rullgardiner och min mörka källare att sova i.
Ljus är inte riktigt min grej. Jag borde nog bo i en grotta.

4 thoughts on “Det är så himla ljust!”

  1. Jag hittade hit via #blogg100, och blir löjligt glad att läsa att det är någon mer än jag som inte villkorslöst älskar solen! Jag bränner mig, mår illa och får huvudvärk. På senare år har jag oxå utvecklat en kliande solallergi… Så nu är det dags att flytta ner i källaren till hösten…

  2. Själv är och har jag alltid varit soldyrkare, men det är ju roligt att det finns andra med en helt annorlunda syn på saken. Tänk vad vår värld skulle vara tråkig annars! 🙂

Kommentera gärna!

