ÖvrigaLivet

Uppe och tassar

image

Båda katterna tittar på mig med uppenbart förvånande ansikten. Vad gör hon? Kliva upp nu? Vet hon inte att det är lördag och fruktansvärt tidigt? (Man får då tänka på att dom är helt ovetande om sommartidsändringen och inte alls varit av samma åsikt som oss angående väckning denna vecka)
Den ena följer mig så långt som till garderoben. Sen syns han inte till mer och jag förmodar att han gick och lade sig igen. Den andra kliver långsamt upp. Tigger till sig lite gos och går väl ut då, bara för att möjligheten finns.
Jo. Hon vet att det är fruktansvärt tidigt! Vintertiden sitter kvar i ögonlocken även om klockan påstår nåt anat.
Solen har knappt tagit sig över trädtopparna och bildar långa skuggor i det tysta köket.
Jag kokar mitt kaffe. Klär på mig och gör mig hyfsat presentabel. Samlar ihop vad jag kan tänkas behöva och packar jobbarväskan för ett dygnspass. En morgontimme går fort och jag kliver i skorna och jackan, tar mina väskor och går ut.
Det är mycket vår i luften. Kyligt och soligt. Hela gatan är tom och tyst, nerdragna persienner för fönstren. Alla tycks sova. Eller sitter i sina morgonsolbelysta kök och dricker lördagskaffe i lugn och ro, vad vet jag.
Jag startar och backar ut. Drar igång en bra spellista och åker till jobbet.

 

____________________________________________________________ 🙂

4 thoughts on “Uppe och tassar”

Kommentera gärna!

