Eldat igång våren

Gick ut i går eftermiddag och såg mig omkring på vinterförödelsen. Så himla mycket torra löv. Fast jag räfsade i höstas.
Jaräfsg hämtade beslutsamt räfsan och skottkärran igen. Det tog inte lång tid innan den var överfull. Vad ska man göra med alla dessa löv och nerblåsta grenar som pryder gräsmattan. Jo. Man eldar dem!eldar Jag hämtade ved och satte fyr i eldtunnan och ropade ut Maken som eldvakt.
Under tiden som han eldade skräpet i små omgångar räfsade jag vidare.

Katterna trasslade om kring och trivdes med att vi var ute och vi småpratade och tog en varsin kall longdrink i arbetet. Det är liksom rätt trivsamt intill en utebrasa i en tunna. Snart hade jag städat upp framför altanen och fått ut vårens första möbler. bordDär vid väggen är det rätt trevligt att sitta så här års. Fast inte när solen gassar som värst så klart. Utan mer såna där dagar när det blåser lite kallt och man vill sitta i lä. Eller när det är lite för varmt i solen och skuggan tagit över det hörnet.

grodaJag tog en repa runtom i trädgården medan jag väntade att elden i tunnan skulle brinna ut och slockna. Konstaterade att det är hög tid att påbörja vårbruket. Det sticker upp grejer i rabatterna som tänker snart blomma fint. Tulpanerna är på gång mitt i fjolårsskräpet. Såvida inte rådjuren hittar dem först. En hel del av de andra lökarna jag tryckte ner i höstas är också på gång. Vissa blommar redan. En ensam liten Tussilago fanns i en av rabatterna också. Helt oinbjuden men riktigt välkommen ändå så klart.

ferty  sci  tuss

forsyDet finns mycket av vår därute när man börjar granska växtligheten. Forshytian står snart och är alldeles översållad av gula blommor. Rökluktande och nöjd, med en räfsblåsa i tumvecket hängde jag undan eldgrejerna för den här gången. Nu är årets trädgårdsliv påbörjat.järn

 

 

2 thoughts on “Eldat igång våren

Kommentera gärna!

