BlomsterLivet

Vita små grodor

Jag kan inte räkna dem alla.
Kronbladen på Ranunkeln alltså. Som samlats tätt, tätt kring blommans mitt. Nästan så att det blir en boll. Ranunkeln finns i många olika färger och kan köpas som snittblommor, som jag gjorde med mina vita. Eller i kruka om man hellre vill. Man kan ha dem både inne och ute. Snygg ensam i en vas eller tillsammans med annat växtligt i en kruka eller en rabatt.
Det finns typ fyrahundra olika sorter och de trivs med vatten. I vatten, intill vatten och med välvattnade rötter om de bor i kruka. Kanske är det därför som den döpts till ”lilla grodan” som namnet Ranunculus betyder.
Men de kallas även för smörblommor, eller smörbollar.
Farmor och jag hade en dispyt om det där en gång. Jag sa smörblomma, om de där små och enkla vildväxande gula som man gärna gör buketter av under sommaren. Hon sa Ranunkel, medan hon kallade de stora gula bollarna som vajade i hennes rabatt för smörbollar. Kära barn får lätt många namn.
Jag gillar alla varianter av Ranukeln, men allra mest den fyllda sorten. Nu har jag några i en vas, njuter av dem så länge de varar.

____________________________________________________________ 🙂

4 thoughts on “Vita små grodor”

Kommentera gärna!

