Nu har jag en blå skål också

imageJag fick en påminnelse via sms i morse. Från det där stället som tillhandahåller skålarna. Det var dags igen!
Egentligen var min tid bokad för i morgonkväll, men eftersom jag jobbar då valde jag att åka idag istället. När man är ”olydig” och kommer på fel tidpunkt kan man få vänta lite. Men det var helt tomt i väntrummet när jag kom! Och bara två personer vid britsarna i pågående blodlämning. Jag checkade in mig vid datorn och svarade sanningsenligt på alla frågor och efter personalens genomgång av dessa svar, tog jag en ledig brits. Fick min tappkran i armvecket och en boll att klämma på.
Det går fort att fylla en sån där påse som kan rädda liv och just den här var min elfte i ordningen. Medan den fylls kan man inget annat göra än ligga där och filosofera lite. Liksom varva ner i det trivsamma och sköna tempo som råder på blodcentralen. När det sen piper färdigt om min påse, är det nästan så att jag knappt vill kliva upp. Ligger så bra och är så avslappnad. Men de har ju inte tid att ha mig där på en bokad brits nån längre tid. Istället skaffade jag mig lite fika och en trevlig tidning och statt kvar vid bordet en stund. Lika trivsamt det.

Dagens premie blev alltså ytterligare en Rörstrandsskål. Funderade en stund vid hyllan, om jag skulle fortsätta med de ljust gröna. Men den vackra blå liksom ville med hem. Jag har dock inga planer på att sluta ge av mitt blod. Därför kan jag skaffa mig ytterligare en blå liten skål nästa gång. Och sen kanske jag byter färg igen. Lite sugen på ett par vita också.
De där tabletterna i skålen ingår i dealen. Kommer visserligen att vara ett besvärligt kosttillskott resten av månaden. Men jag tar dem punktligt och lydigt ändå. Kroppen behöver sig en boost efter detta.

________________________________________________________ ❤

5 thoughts on “Nu har jag en blå skål också

  1. Jess skriver:

    Vilken fin skål och vilken fin gest att lämna blod. Jag får tyvärr inte göra det pga njurarna och alla mediciner men beundrar de som gör det!

  2. Johanna skriver:

    Grattis till att du kan och får ge blod! Jag skulle också gärna ge, men det amerikanska Röda Korset vill inte ha europeiskt blod ifall jag råkar ha ‘mad cow disease’! Efter 20 år här gissar jag att risken är minimal…

      • Johanna skriver:

        Ja verkligen! Speciellt när det ofta hörs om hur stor bristen på blod är, men ändå kan de tydligen avvisa oss européer. Ja, ja, det är väl deras sak…

Kommentera gärna!

