EgoLivet

När man jobbar finns det inte så mycket tid

Kör en lista ikväll igen. Med risk för att vara tjatig. Tror dessutom att jag använt mig av just det här listupplägget förr, men det struntar jag i just nu.
Det här beror till stor del på att jag jobbar dygn idag. Började åtta i morse och är kvar till åtta i morgon bitti.  Då har jag ingen möjlighet till nåt inlägg förrän en viss tid av dygnet. När jag inte jobbar så aktivt utan gått över i jourläge. Svara på ett gäng frågor går väl relativt fort ändå? Om man inte som jag måste lägga ut texten mer än nödvändigt jämt. Dessutom är det kul med listor. Vet inte riktigt varför. Kanske för att det påminner om de där underbara ”mina vänner” böckerna som cirkulerade i skolan i omgångar? Oavsett, här kommer en lista. Igen.

Börjar kvällens lista med att svara på ett gäng frågor som handlar om något senaste:

Låt jag hörde: Signaturmelodin till teveserien Solsidan. Den lallalaar sig rätt in i huvudet och blir liksom kvar där hur länge som helst fast man inget hellre vill än kasta ut den. Lika påträngande och dryg som Ove Sundberg alltså!
Film jag såg: Harry Potter och Fenixordern med svenskt tal. Det är inte för att jag inte kan engelska eller läsa texten utan för att jag såg den här på jobbet. Då är är det nödvändigt med svenskt prat. Det är riktigt dåligt dubbat och man tappar hela magin med filmerna. Men. Jag är ju inte på jobbet för att titta på film.
Mat jag åt: Blomkålsmos och stekt kyckling med ädelostsås. Inte alls illa för att vara en matlåda en onsdagskväll på jobbet.
Puss och kram: Tja. Jag är ju gift.
Känslan: Trött. Så brukar det kännas när det mesta av ett dygnspass är avklarat och typ natten återstår. Lite som att ha stått med huvudet i en centrifug. Eller nåt.
Bråk: Kattgrabbarna klådde upp varann i all välmening i går. Med klor och fräs och termer som ”nu skärper du dig!” Sen ruskar de på sig och går åt varsitt håll. Det blixtrar liksom till emellanåt när två herrar med morrhår ska dela revir och ha samma Matte.
Resa: Reser inte så mycket men vi var ju faktiskt på påskbesök till familjen i Tibro. Det får väl ändå räknas som en resa.
Glädje: Ett besked jag fick av en glad röst i telefonen. Spännande och roligt!
Längtan: Att få göra i ordning altanen. Sopa av alla prassliga löv, spola den ren och lägga ut mattor och placera ut möblerna. Sen vill jag slå mig ner där med årets första utelunch och njuta av livet.
Personen jag träffade: JobbPersonen såklart.
Gången jag var utomhus: En eftermiddagspromenad på jobbet. Vi traskade runt i närområdet en stund och kollade på hus och mössöron på träden och sånt.

Sen är det tydligen dags för ett gäng Antigen-eller-frågor:

Storstad eller landet: Definitivt landet. Är verkligen ingen storstadsmänniska. Skulle lätt kunna bo alldeles för långt ifrån civilisationen. Med skogen inpå knuten och en grusväg fram till huset och storstövlarna på trappan. Som jag skulle kliva i när jag ville strosa i den gamla fina trädgården.
Hamburgare eller pizza: Undviker båda delarna så gott det går.
Kött eller fisk: Fisk. Jag är inte som Skrållan. Fisk e inte mat sa hon. Men jag äter gärna nästan all sorts fisk och tycker att det är mat. Verkligt god mat! Utom strömming! Det är banne mig inte mat.
Hund eller katt: Är man en återkommande läsare av denna blogg är detta svar rätt givet. Dom nästlar sig in i vart och vartannat inlägg ju. Även i detta. Nog för att hundar kan vara charmiga och mysiga också. Men katter är underbara och mystiska väsen som aldrig upphör att förtjusa mig.
Aftonbladet eller Expressen: Aftonbladet läser jag oftast, mest på nätet. Men när vi åker bil långt och jag inte kör, då brukar jag köpa båda kvällstidningarna med bilagor och läsa det mesta i dem. Ibland högläser jag nån intressant artikel för Maken som kör också.
McDonalds eller MAX: Måste jag så blir det Max. Men jag låter helst bli.
Vin eller öl: Definitivt vin. Gillar inte alls öl. Ingen sort. Beskt och hu så äckligt så tungan kröker sig.
Sport eller nyheter: Sportanalfabet. När det blir sport på nyheterna stänger jag av ljudet. Kan inte med ens en minut av sport och fattar inte varför det måste tillhöra nyheterna.
Hockey eller fotboll: Som sagt.
Vinter eller sommar: Vete fasen om inte det blir vinter … visst är sommaren trevlig på sitt sätt. Men det handlar mest om att jag har semester en del av den och att man inte behöver så mycket kläder. Och ja, blommorna då. Men temperaturmässigt mår jag mycket bättre på vintern. Dessutom har jag ett skumt förhållande till solen.

Jaha. Nu kommer dagens räknelektion. Från Fem till Ett:

Fem saker som jag alltid har i mitt kylskåp?
Där måste finnas grädde. Av det riktiga slaget. Inga såna där matlagnings eller lättvarianter med skumt innehåll. Och så riktigt smör. Inga kemikaliebyttor i min kyl. Grönsaker är en omfångsrik ”sak” men nån typ av grönsak har jag alltid. Kattmat är ett måste, annars flyttar grabbarna hemifrån. Och så måste Maken ha ständig tillgång till mjölk, annars kanske han flyttar hemifrån.

Fyra saker jag inte kan/vill vara utan?
Hårspray. Inte för att jag sprayar på mig nån hjälm på mornarna men mitt flygiga hår är fullständigt ohanterligt utan lite spray i luggen. Läppstift/Lipsyl. Blir fullständigt galen av att ha torra läppar. Smycken. Jag kan inte tänka mig en dag utan smycken, inte ens en ledig hemmadag. Hårklämma. När håret bara hänger i vägen och drygar sig.

Tre saker som jag inte kan äta?
Geléklädd och dallrig kalvsylta. Falukorv. Alltså hur äcklig är inte den!? Det är verkligen inte mat. Återknyter sedan till den där strömmingen igen. Spelar ingen roll hur den är tillagad.

Två saker jag tycker om att göra?
Gräva i jorden. Helst med bara händerna för att plantera små vackra blomster. Hänga tvätt. Helt galet, jag vet men det är något rogivande i den sysslan och så luktar det så gott också.

En sak som jag oftast gör flera gånger i veckan?
Ser nåt på teve. Hittar oftast nåt sevärt varje dag.

___________________________________________ 🙂

6 thoughts on “När man jobbar finns det inte så mycket tid”

  1. Se där ja.. en trevlig lista! Alltid kul.. att både läsa och skriva. Tycker jag. Så fort jag hittar nån trevlig å bra igen.. så lär den dyka upp hos mig.
    Gott arbetspass!

Kommentera gärna!

