Många, mycket, massor, mängder …

I vårt hus finns det många. Av mycket.
Inte för att jag räknat, men det behövs inte ens. Man ser med blotta ögat att det är många. Jag vet.
Vi är pryltokiga. Så pass att folk häpnar när de kommer hit första gången. Maken brukar säga att den som har flest saker när den dör, den vinner. En del av alla dessa många sakerna syns tydligt. Andra håller till mer i skymundan. Men jag vet ju att de finns där ändå.

2013-06-29 14.17.57Skrivböcker till exempel. Såna har jag fler än jag behöver. Har mycket svårt att motstå dem när jag besöker bokhandlar och liknande. Speciellt om de har vackra pärmar och skrivvänliga blad.
Mjuka ska de vara, sidorna. Så att pennan glider av sig själv över själva sidan. Gärna svagt linjerat. Eller inte. Men absolut inte hårt linjerat. Dessutom ska det vara vackra pärmar och hela boken måste kännas trevlig att hålla i. Ringpärmar och tunna blaskiga sidor göre sig icke besvär. Jag är en skrivbokssnobb helt enkelt.

imageSmycken. Min största passion! Kan man ha för mycket? Nej! Jag har massor. Vill hela tiden ha mer. Mycket vill ha mer, har nån sagt. Och det där med less is more … nej, nej. Less is ingenting annat än tristess!
Jag njuter av att stå framför skåpet med alla mina smycken och välja dagens outfit. Fast när jag måste packa, för att vistas hemifrån nån tid. Då blir det alldeles omöjligt att välja och det slutar med att jag vräker ner en hel massa mer än jag behöver. Och ursäktar mig med att jag vill kunna välja efter humör även då.
Jag bär smycken varje dag, även för mig själv fast jag bar ska vara hemma. Det är också sällan, snudd på aldrig som jag har bara ett armband eller halsband eller ring på mig. Jag gillar att blanda och mixa och det rasslar när jag rör mig.

image

Böcker. Som andra bokälskare har jag hyllorna fulla av både lästa och olästa böcker. Däremot har jag blivit bättre och bättre på att rensa bort och lämna ifrån mig böcker jag inte längre vill ha. Man måste inte för evigt äga varenda bok man köpt eller fått. Vissa, kanske de allra flesta, läser man bara en gång. Vissa läser man inte ens hela.
De där böckerna jag bestämmer mig för att göra mig av med passerar ofta en undantagshylla först. Har de stått där en längre tid utan att jag rört dem så åker de ut. Och hamnar istället hos någon typ av loppismottagning. Kommer kanske nån annan till glädje istället för en bra peng. Då kan ju jag köpa nya böcker istället.

image

Filmer. Vi har alltid varit filmälskare och hellre köpt filmerna än gått på bio.
En gång i tiden ägde vi ett rejält gäng vhs-filmer. Dem har vi inte kvar längre tack och lov. Istället fylldes hyllorna av dvd-filmer. De kändes så tunna och smidiga jämfört med den gamla tjocka kassetten. Men nog sjutton tog de sin plats ändå. Förvisades tillslut till ett oseriöst kartongsystem i källaren och ingen orkar hämta en sån film numera.
Och sen kom nästa version filmer. Blu-ray varianten. Såklart har vi en massa såna också! Det är ingen hejd på oss.

imageKaffekoppar. Ja. Samlandets strålkastare har börjat belysa vackra gamla kaffekoppar numera. En gång i tiden städade jag bort, slängde eller gav bort kaffekopparna jag hade i min ägo. Vem ville dricka ur såna. Det skulle vara mugg. En stor.
Men nu dukar vi med finservis igen och nog sjutton smakar kaffet bättre då! Medelålders? Ja, ja. Vi dricker i alla fall inte på fat … än.

image

Ljuslyktor/ljusstakar. Oj, oj, oj. På tok för många! Jag skulle kunna göra slut på minst en, troligen två förpackningar värmeljus samma kväll om jag ville. Den senaste tiden har jag blivit mer förtjust i att tända långa stiliga kronljus i stearin.
En tid bytte jag ljusstakar/ljuslyktor när jag bytte gardiner. Efter färg liksom. Men sen den här glassamlargrejen påbörjades har jag ratat alla gamla billiga och färgade ljuslyktor. Kristallprylarna är så mycket vackrare. De passar vilka färger som helst.

image

Vinglas. Jo, det finns vinglas i en snudd på skamlig mängd också. Det är så himla trevligt att dricka ur vackra glas. Finns även grymt många andra typer av dricksglas i detta hus.
Är nån förvånad?image

Vaser, skålar och andra konstglasprylar.
Jag ordar inte mer om det.
Har typ hur mycket sånt som helst.

image

Cd-skivor. Jag minns när de kom. Små och oövervinnerliga. Man kunde tappa dem på backen och inget skulle hända. I motsats till LP-skivan som var så repkänslig. Jo, killen i butiken släppte en skiva på golvet och föste den lite med foten. Sen hackade musiken ur högtalarna, vi lärde oss direkt att cd-skivan minsann också hade sina akilleshälar. Och kunde minsann också ta rejält med plats! Behövde nån sorts specialförvaring. Vi har både många skivor och många såna skåp att ha dem i. Skåp som inte längre går att få tag på. Men den dan vi växer ur dem blir det nödvändigt att börja sortera bort gammal skit. Inga fler skåp ska in. Basta.

image

Tidningar. Maken är nog den som köper flest tidningar här i huset. Han läser bara om det finns bilder till 😉 Men jag handlar också på mig en del tidningar ibland. Dessa blanka, fina och dyra tidningar ligger sen i olika högar. (Usch det där lät som om vi har tidningshögar överallt och bara smala gångar att ta oss fram på! Tidningarna har plats i nån hylla eller låda än så länge!) Mer eller mindre lästa. Ser ut som nya men är gamla och ingen tittar i dem igen. Ändå förmår vi oss inte slänga dem.

image

Muminmuggar. Jag är ansvarig för den ansenliga mängden muggar med Mumintryck. Eftersom jag alltid gillat Mumin blev jag förtjust när Arabia tog sig an att Muminifiera sina fina muggar. Jag köpte först mina favoritfigurer. Sen köpte jag även de andra figurerna. Typ alla. Och sen köpte jag de nya versionerna av figurerna. Typ alla. Jag har alla figurer nu. De enda jag kunnat avstå ifrån är säsongsmuggarna och de där som har en hel liten berättelse runtom. Eller nja … jag har visst några såna också …

Det här är kanske helt galet. Det kanske är nåt allvarligt fel på oss. En överbelastning i sak-genen. Som en extra kromosom eller en bokstavskombination av nåt slag. Typ S-A-K. Människor med den här bokstavskombinationen kan helt enkelt inte sluta samla och påbörjar i allvarligare fall nya samlingar hela tiden. Och vi har en snudd på perfektionistisk och pedantisk inställning till våra samlingar. De ska stå fint uppställda i snygga formationer. Själva trivs vi bland sakerna och har inte ens nåt emot att damma allt med jämna mellanrum. Men visst är det lite knäppt?
__________________________________________________________ 😉

14 thoughts on “Många, mycket, massor, mängder …

  1. ~Sol~ skriver:

    Ja. Det är lite knäppt. 😉
    Men jag gillar ert hem och tycker det känns avslappnat och skönt mitt i alla samlingar. Kanske för att jag till viss del delar er samlarvurm…. speciellt böcker, skrivböcker och glas? 😉

  2. Freja skriver:

    Hos oss är det böcker och filmer som finns i överflöd… Förr samlade jag på udda tekannor, men den samlingen är nedpackad nu och kommer nog inte upp igen. Om jag inte kanske ska ha ett litet vitrinhörnskåp i köket där de kan stå…

  3. Johanna skriver:

    Jag är dock helt åt andra hållet lagd. Kan inte samla på något, förutom handskrivna brev och kort, och de kommer ju dock inte så ofta längre. Och levande ljus. Allt annat kastar jag, återvinner, ger bort osv. Lite för ofta faktiskt och barnen har flera ggr frågat efter ngn sak eller leksak som jag städat bort! Lite knäppt det också… 😉

  4. annukka skriver:

    Ja, ni är lite tokiga.. men ack så härliga. Och vem är inte tokig för den delen.. tråkigt vore det annars. Kommer att tänka på det min otroligt saknade förra chef alltid sa.. han som hade samma filosofi som ni.. då folk malde på om ”less is more”. Han konstaterade med sin bullriga stämma att ”too much is never enough” 🙂

Kommentera gärna!

