ÖvrigaLivet

Vårrus

image

Det har vårrusats i denna stad i kväll. Ja, inte jag! Men eftersom vädret var trevligt åkte jag ner på stan för att kolla på springisarna.
Tog med kameran. Och ja. Man kan väl säga att jag hittade intressantare motiv än springande kvinnor.
Det började med de där vackra tulpanerna som planterats nedanför rådhuset. Där kunde jag ha stått länge. Sen hittade jag vackra löv i kvällssolen och tjusiga hus också.

erytjk3

Men visst, jag fångade en del från springevenemanget också!
Det förberedda bordet för vätskekontroll, där det snart skulle bli trängsel av törstiga kvinnor. Och längs med gatan samlades mängder av åskådare. Vi befann oss ganska långt ifrån själva startområdet och kunde bara veta att det skulle startas klockan sju. Endast ca fyra minuter senare kom en första tjej springande med lätta steg. Först trodde jag det var en funktionär. Men det visade sig minsann vara en snabbfotad tävlande och hon vann antagligen överlägset. För det dröjde en bra stund innan det kom fler.

werterty6
Det var en färgglad skara som tillslut kom kutande. För somliga gick det lätt och smidigt, för andra var det tyngre.
Så småningom hade alla sprungit, lunkat, rullat och gått förbi oss åskådare.
Då fanns bara drivan av tomma pappmuggar kvar längs gatan.

gerwwf7
Och vi som inte orkat ta oss runt det där femkilometersvaret masade oss hemåt. Alla som tagit sig runt satt säkert kvar länge vid målgången, på sina pick-nick filtar och myste över sin bedrift i den sköna sommarkvällen.

Kommentera gärna!

