ÖvrigaLivet

Hundra dagars bloggande! Wow.

Idag går vi i mål. Blogg 100 utmaningen är slut idag och det har faktiskt blivit hundra inlägg på denna blogg för min del.
Kanske kunde vissa ha sluppit bli publicerade om det inte varit för utmaningen. Men strunt samma, det var ändå en kul utmaning för min egen del. Att se vad som skulle komma och om jag kunde klar det. Och det gjorde jag! Hurra. Grattis till mig och alla andra blogg hundra deltagare.
image

Hur firar man en sån sak? Tja. Jag har ägnat dagen åt trädgårdsarbete.
image
Efter morgonkaffe i trädgården började jag rycka upp ogräs i en av rabatterna. Sedan lyckades jag få med Maken till plantskolan.
Han är hyfsat ointresserad av allt sånt där växtligt. ”Hon får hålla på!” som han så charmigt uttryckte det, när grannen tittade förbi. Fast han gillar resultatet. Det vet jag. Och han är med och bär tunga jordsäckar och visar upp ett ytligt intresse medan jag väljer Klematis. Jag på kvinnligt spekulerande vis, den eller den. Kanske till och med en Kaprifol? Eller nä. Jag vill nog ha en Klematis. Kanske en blå … ja, så där kan en stund fördrivas.
Och han på manligt vis, med händerna i byxfickorna svarande ja åt det mesta, bara för att jag ska bli nöjd, ta en jäkla växt och hitta kassan. I jämställdhetens namn fungerar det precis på samma vis när Maken går igång om nåt som inte intresserar mig. Typ fälgar till bilen eller nåt annat med bilar. Det må vara typiskt fördomsfullt kvinnligt att inte gilla bilar och typiskt fördomsfullt manligt att inte gilla blommor. Jag vet! Att det kan vara på helt olika vis, men i vårt fall är det så där.
Nu är alla nyförvärv planterade, mellan regnskurarna. Och det ser ut att bli en lika blomrik sommar som det brukar vara.

imageimageDet blev allt en klematis. En av blålila art som kallas George. Han fick ett nytt stöd också. Spanade på ett vackert, snirkligt vitt och dyrt. Istället fick han tre sammanbundna vridna störar. Det är väl ändå George som ska stå för prakten, och inte stödet han klättrar i?! George verkar i alla fall nöjd där i paviljongen. Han kommer att få både skugga och sol och gott om jord runt fötterna.
Hittade mer som slingrar och har sig. Gillar såna. Som häver sig upp i luften för att få visa upp sin prakt och få en skymt av solen.

Två Klockrankor till altanen och ett Svartöga som skulle få bo vid ytterdörren men fick istället stå vid trädgårdsdörren.

image

imageimage

 

 

image

 

 

 

Och så bankade jag hål i botten på en gammal kakform fyndad på loppis. Tryckte ner lite rosa och blått i cirkeln. En blommande sockerkaka? Nu är det i alla fall rejält blommigt. Precis som jag vill ha det. Rabatterna ska jag fortsätta jobba med under veckan.

En annan sak som är till ända i dag, är Dotterns boende i Gamleby. Hon har just stängt den dörren. Till sin fina lilla lägenhet som hållit henne om ryggen det här skolåret.
Hon har jobbat hårt hela helgen med att packa det sista och flyttstäda. Och idag kom hennes blivande sambo med bil och släpvagn, och de har hjälpts åt med att tömma lägenheten. Nu är den tom och nystädad i väntan på en annan hyresgäst. Och Dottern åker genom landet med sitt pick och pack mot nya äventyr.
Jag ska erkänna att det känns lite konstigt. Att ha varit här hela dagen och inte varit en del av det där. Att inte heller vara en del av ankomsten till Göteborg och få hjälpa till att bära in grejerna och se var de ska bo. Jag vet att hon klarar allt alldeles utmärkt själv, tillsammans med Sambon. Men ändå. Konstigt att ha henne på en plats jag inte har någon bild av.
Vi får åka dit senare i sommar istället, och se det i färdigt skick.

Nu taggar jag för sista gången i år ett inlägg med #Blogg100. Tack för att du lyssnat. Kom gärna tillbaka. Jag kan inte garantera att det blir ett fortsatt dagligt bloggande. Det får man se.

____________________________ 😉 ________________

4 thoughts on “Hundra dagars bloggande! Wow.”

  1. Grattis till hundradagarsjubileet. 😀
    Jag funderade på att följa ditt exempel men har inte riktigt samma lust att blogga som tidigare och då hade det nog bara blivit kajko av det hela. Bättre att göra det en annan gång. 🙂
    Det där om olika intressen men med samma beteende finns här också. Det vore förbannad lögn att säga att vi ibland inte står och önskar oss långt ifrån det den andra är helt begeistrad av. 😉

Kommentera gärna!

