Det kan inte hjälpas

Men en nedräkning har ändå påbörjats. Liksom omedvetet. Kanske är det på grund av sommaren utanför, eller för ledighetsuppdateringar på facebook, eller på att jag plötsligt bokade hemresan, eller för att det bara känns i kroppen att det snart är dags. Inte vet jag.
Men jag hittar mig själv rabblandes schemat för de kommande veckorna, räkna efter hur många pass det är kvar, hur många trådar som hänger i luften, innan jag rusar in i semestern. Som jag byggt ut med en del kompledighet. Lite som att stå och dra i en fuktig tröja efter tvätten för att få den att räcka till.
När man är på väg att bli utbränd sägs man hoppa från tuva till tuva, för att stå ut. Jag är inte på nåt vis utbränd just nu. Men semestern har hissat flaggan. Och mellan jobbpassen finns det tuvor att landa på. Rätt bra egentligen. Då kan semesterkänslan infinna sig i små doser. Då kan nedvarvning och nertrappningen påbörjas i sakta mak, mellan jobbtillfällena, så behöver jag inte ägna semestern åt det.
Jag har stått på en sån där tuva ett par dagar nu. Sett en massa trevliga saker. Som långsamt utnyttjande av dagarna, fotograferande och pysslande av blommorna, se film till sena natten, sjava runt, mysa i uteplatserna och ett bokningsnummer till hemorten … ja jösses! Listan kan bli lång.
I kväll ska jag kliva av den nuvarande tuvan och åka och jobba. Det kommer att gå hur bra som helst men jag har full utsikt över de framförvarande tuvorna. Vet precis vart jag ska hoppa nästa gång. Och hur länge jag kan stå där.
Det må vara en efterlängtad semester i slutet av tuvorna. Men det är ändå rätt skönt och avslappnat att jobba innan semestern. Det mesta trappas ner och får ett annat tempo. Även på jobbet. Man kan hitta på lite andra saker än man gör annars.
Nej men då så. Dags att hoppa!

_ _____ _______ ______ ______ _____ 😀 _______ ____ ___ _______

2 thoughts on “Det kan inte hjälpas

  1. ~Sol~ skriver:

    Ha det bra på jobbet. 🙂
    Jag har en lugnare sommar än vanligt då jag dels inte jobbar heltid för första gången på jag vet inte hur många år och jag dels tagit ut två helt okaraktäristiska semesterveckor i början av juli. Det blir en intressant sommar. 😀

  2. Freja skriver:

    Jag brukar alltid ta sen semester. Det är så skönt när det börjar bli tomt på jobbet och jag i lugn och ro kan rensa i mina högar och få undan arbetsuppgifter och varva ner långt innan jag faktiskt går på semester!

Kommentera gärna!

