Livet

All den där maten (och spriten) en helg som denna

Nu är det nästan midsommar. Jag kom just från jobbet och har hunnit med att ta en dusch, snacka med katter och blommor och koka kaffe.
Övervägde om jag skulle åka in via affären på hemvägen. Folk handlar som tokiga, som om vi riskerar svält och misär. Redan tidigt på morgonen var det mängder med bilar på alla mataffärers parkeringar.
Högtider firas för matens skull verkar det som. Ingen helg utan massa avbildad mat på sociala medier. Man kan se sig mätt bara av alla dessa bilder på mat. Och alla äter i princip samma sak. Sillen och laxen och potatisen och jordgubbarna med nubbe till. Vi hör ihop, vi äter samma mat.
Och så familjen motvalls då.
Maken är extremt dålig på det där med helgmat. Han äter inget av den där måste-maten. Han vill möjligen ha en god fläskfilé med sås och klyftpotatis. Eller hamburgare. Eller köttbullar. Med mjölk till. Så kulinariskt att Strindbergsällskapet står i kö för att få fira med oss.
Och jag ids inte riktigt handla en massa mat till bara mig. Lax äter jag ändå, när andan faller på. Ägg har jag nästan fått nog av och sill, tja. Några bitar är alltid gott men jag klarar mig utan också. Jordgubbar har jag frossat i hela våren och försommaren. Måste inte äta såna just i helgen. Färskpotatisen då. Den brukar vara god. Men, om jag hoppar över allt annat, så kan jag lika gärna skippa även den. Grillar gör vi typ aldrig. Vi äger en såndära liten klotgrill. Men den står i ett hörn, antagligen med förra årets förbrukade kol i botten och täckt av pollen och spindelväv. Fräscht.
Aftonen i morgon, den firar vi i goda vänners lag. Där ska det grillas. Men inte heller där är traditionerna fastspikade i trappan. I år skulle det bli hamburgare, ville man ha såna fick man. Annars tar man med nåt eget.
Så vad skulle jag handla?
Som kräver att jag nödvändigt ska in i den där trängseln. Inget alltså! Den där fläskfilén kan jag hämta när som helst ju och har den tagit slut äter vi nåt annat.
Satt en stund i väntan på annat utanför systemet i går. Oj vad det handlades. Strida strömmar av klirrande vagnar kördes ut genom dörrarna, som i princip aldrig hann stängas mellan in och utgående kunder.
Utanför satt ett par frusna tiggare. Dessa omdiskuterade människor. Trots allt medmänniskor, med sin mugg utsträckt. Kanske skulle de kunna försörja sin familj länge, på det vi handlar för en helg som denna. Några få kronor klirrade ner i muggarna trots allt.
Men så kom en äldre man.
Han stannade till och drog fram plånboken, hittade en sedel. Jag hann inte se vilken sort, innan den stoppades i kvinnans mugg. Sen gav han henne en slängkyss och gick. Förvånat skickade hon en tillbaka. Lite medmänsklighet mitt i helgkommersen. Värmde även mitt sinne, där jag satt som åskådare.
Det är väl ändå det viktigaste! Medmänsklighet. Strunt samma vad vi äter eller dricker. Bara vi har nåt att äta och nån att äta tillsammans med.
Glad midsommar på er!

___________________________ ❤ _____________

6 thoughts on “All den där maten (och spriten) en helg som denna”

  1. Vilken underbar gubbe! 😀
    Här hemma blir det köttfärslimpa, potatis och sås till midsommarmiddag. Funkar hur bra som helst, även om Vikingen tänker äta sill och sånt till lunch för att inte missa den traditionella maten. 🙂

  2. För min del är det inte heller absolut nödigt med den där sillen, bara jag får njuta av det JAG vill och frossa i dom där röda sakerna. De där röda smarriga bären klarar jag mig inte utan en enda sommardag….

Kommentera gärna!

