TrädgårdsLivet

Sitta, ligga och bara slöa

Tillbringar första semesterdan med att sitta på de olika platserna som den här trädgården erbjuder. Jag har därmed en topplista. Tar den från slutet.
Alltså. Sämst till bäst.
image

10. Rangliga, randiga stolar som verkligen måste svetsas. Bortsett från det. På tok för varmt och soligt ställe under dagtid. Otroligt sällan jag sitter där. Det händer mest på tidig vår när till och med jag vill ha lite sol. Eller, om jag mot förmodan grillar något matigt. Då brukar grillen befinna sig ungefär där så det går att sitta ner medan man väntar på att vända köttbitarna.

image

9. Tja, av nån anledning står det en stol där vid planteringslådan. Mest katterna som använder den. Men visst. Vill man ha skugga och fri utsikt över trädgården så ja. Då kan man slå sig ner där. Men bekvämt är det inte och knappast nån välanvänd sittplats.

image8. Trevlig plats vid trappan. Ärvde möblerna av Dottern när hon flyttade från balkong till ingen balkong. Här är det skönast på kvällarna eller möjligen på mornarna om det är riktigt varmt. Ibland sitter jag där för att hålla Maken sällskap när han donar med bilen men det blir inte så ofta.
image

7. Ett inte så tokigt bänkhäng på altanen. Om man vill sitta mitt i blomsterprakten alltså. Eller om man är för många och stolarna inte räcker till. Själv sitter jag gärna där och svalkar mig efter duschen, eller i  mer sällsynta fall, efter bastun. Annars vittnar de vita dynorna om att husets mer pälsbeklädda invånare gärna använder dem.
image

6. Jodå. Med en god bok och en kopp kaffe så. Då är det himla trevligt att sitta i korgstolen framför granen och lönnen. Aldrig på sena eftermiddagen och kvällen medan solen äger stället men annars slår jag mig gärna ner där. Det finns ju bord och allt!

image
5. Här sommar man givetvis! Egentligen är det mest en liggplats så klart, säng som det är. Underbart att sova nästan utomhus. Det var en god tanke, att använda den gamla sängen som dagbädd på altanen. Men uppkrupen, med massa kuddar bakom ryggen sitter man inte så tokigt heller. Och det finns filt att dra över sig om luften upplevs aningen kylig.

 

image

4. Altanen! Den är givetvis alltid mycket bra. Under tak som den är. Ibland är inte värdeleken gjord för nåt annat uteliv än ett med tak över. Altanen har dessutom bra bord och är trivsamt inredd med rätt mycket blommor. Klart bästa stället att äta på, speciellt om man är flera. Framförallt för att den befinner sig precis utanför köket. Nära och behändigt med allt som ska bäras in eller ut. Altanen är också ett bra val om man vill ägna sig åt något slags pyssel som kräver bord. Ändå är den alltså inte mitt förhandsval, även om jag trivs bra där. Nej, den kom tydligen bara på fjärde plats i topplistan.

20140703-193408-70448268.jpg

3. Nya platsen däremot, den blev genast ett favoritställe. Utom just när solen ligger på från sidan och kilar sig in under markisen. Det händer tidig förmiddag och sen eftermiddag. Men annars. Det har visat sig vara ett mycket trevligt morgonkaffeställe. Eller eftermiddagskaffeställe. Typ ett kaffeställe helt enkelt! Jo, jag har allt provat andra drycker också. Det gick bra det med. Enda gången jag nog helt väljer bort den platsen är när grannarna använder sin garageuppfart. Då känns det som att sitta på en åskådarbänk och glo.

image

2. Här, utanför altanräcket sitter jag ofta och gärna! I synnerhet sen jag fick den där dörren/hyllan uppsatt. Det är ett mycket bra ställe om det blåser eller om man vill sitta ifred. Man har ryggen fri och är såväl vind som insynsskyddad. Bra med avlastning för det man har med sig och både sol och skugga vissa tider. Här sitter jag gärna långt in på hösten och myser. Och naturligtvis hela våren och sommaren. Fast jag undviker förmiddagshänget eftersom det är på tok för soligt då. Det har funnits tankar om ett golv, en förlängning av altangolvet. Eller lägga grus under. Men ja, det är ganska trivsamt med gräs också. Det får i alla fall vara som det är den här säsongen.

Jaha. Då återstår min absoluta favoritplats i hela trädgården. Jag tror det är ganska lätt att gissa ….
image

1. Paviljongen. Så klart! Min älskade och magiska paviljong. Klart och tveklöst bäst! Den funkar i alla lägen, alla väder … nästan. Katterna delar den gärna med mig. Det är mjukt och mysigt i soffan. Gardinerna är där, både som mysfaktor och solskydd.
Hittar man mig ingen annanstans, så finns jag i paviljongen!

I min trädgård har man alltså tio olika val på var man vill slå sig ner. Oj.
Allt är beroende på, i alla fall för egen del, var solen inte är. Märkväl, att jag inte äger någon solterass eller någon solsängs/solstolshistoria som står vänd rätt mot lampan. Undrar nån varför? Nä. Tänkte väl det.
Jag föredrar sittplatser av skuggig och trivsam art där jag kan sitta med eller utan dator eller bok. Där jag kan äta frukost och lunch eller vad jag nu vill. Där jag bara kan vara.
Satsar hårt på just bara vara denna vecka.

:::::::::::::::::::::::: 😀 :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

4 thoughts on “Sitta, ligga och bara slöa”

  1. Så härligt det ser ut! Dagbädden och korgstolarna hade nog varit mina favoriter, det ser så inbjudande ut! Jag började fundera på vad vi har för ställen. Vi har ett littet ställe vid entrén, perfekt för frukosten. Och sen har vi en matplats på stenläggningen och solstolar på altanen, men båda de platserna är för varma för mig. Jag väljer antingen hängmattan under björkarna eller hängstolen vid dammen om jag ska vara ute. Skuggiga och svala!

Kommentera gärna!

