Vaknar en första ledig dag

Förra året skrev jag poetiskt om semestern som en utrullad trasmatta för bara fötter. Jo, jo. Ibland får jag till det. I år är det mer en känsla av att äntligen få ner fötterna i bottensanden och kravla sig upp på land. Tror jag blir liggande i strandkanten en stund innan jag kryper vidare …
I alla fall känns det så just nu.
Denna första lediga morgon när jag vaknar och inser att jag sovit som om nån slagit mig i huvudet med tungt föremål. Räknar på fingrarna och inser att jag gick och lade mig för närmare tio timmar sedan och medvetandenivån har inte varit speciellt hög under dessa timmar. Hörde svagt i periferin att Makens klocka slet honom ur sängen men mer vet jag inte. Hade också båda katterna i sovrummet när jag somnade. Det brukar orsaka ett antal väckningar varje natt. Nån som ska kela och ligga klistrigt nära eller jama eller fräsa åt den andra och hålla på. Har inte märkt ett knyst! Antingen var grabbarna lika trötta som jag eller så har jag verkligen sovit tungt. Jo, nu när jag tänker efter så hade jag nog famnen full med päls vid ett tillfälle i natt. Men somnade om lika fort och märkte inte när pälsen försvann.
Utvilad? Tja. Nja. Kanske inte.
Dagen har ett par måsten, för övrigt är den min. Tror den kommer att slöas bort. Så fort jag klarat av måstebiten.
Altandörren står öppen och släpper in sommaren. Av nån anledning är teven på också, i ljudlöst läge. Orkar inte med sporten och reklamen och nyheterna som tycks pågå hela tiden. Ändå inbillar jag mig att det ska komma nåt sevärt på de få minuter programtiden kan ägnas åt annat. Teven förblir ljudlös. Jag lyssnar hellre på den där surrande flugan som smitit in.
Det får bli sån vilsam nivå idag! Flugsurr och sånt.

Kommentera gärna!

