EgoLivet

Kastar ut lite av varje

Det är sent och jag har gäspat otaliga gånger redan. Jo, en viss katt väckte mig tidigt även i morse.
Men jag har ändå inte riktigt lust att ta plats i sängen riktigt än.
Så jag låter tankarna rulla … du vet, så där som glaskulor på ett polerat parkettgolv.

Bland det bästa jag sett på teve på länge. Efter allsången tog Laleh över! Oj, oj vilken tjej det är. Så himla bra! Klurig, underfundig och musikalisk. Det var ett flöde av vackra tongångar som letade sig ända in i själen. Och jag satt här och log, blev tårögd och bara njöt. Helt underbart bara!

Vi är i det närmaste färdigmålade. I alla fall med den röda kulören. De flesta av husets ytterväggar har sedan i lördags fräschats upp med en massa stugröd färg. Shit vad det är tråkigt att måla. I alla fall efter en stund. Liksom upp och ner och upp och ner med penseln, en redig och tjock och klumpig sak som ger kramp i handen efter en stund. Jag målade baksidan i förmiddags. Maken fick klättra andlöst högt upp på en vinglig stege och måla när han kom från jobbet. Nu återstår endast garageväggen och husgaveln vid altanen. De får vänta ett tag. Och så ska det svärtas runt fönstren. Om vädret tillåter kommer det att ske i morgon. Huset ser ut som ett nytt hus redan. Slurpade i sig av färgen och liksom sträckte upp sig en aning. Mödan värt!

Sniglar alltså. Rätt äckliga va! Slemmiga, klistriga och sega. Jag råkade på ett helt gäng i förmiddags. Efter nattens regn hade de haft ett långsamt party, och inte riktigt hunnit ta sig in i sina dagliga skrymslen igen när jag kom ut. Tidigt väckt av katten som sagt! Jag skulle återställa sitthörnan och min planteringshörna efter gårdagens målning. Då jag hade vräkt ut allt som stod längs väggen en bit ifrån. Sniglarna trodde att det gick att befinna sig där istället. Tack och lov rör det sig inte om några mördarsniglar! Utan de rätt läskiga i utseendet men fredliga i sinnet, Pantersniglarna. Det lär ska vara så att dessa håller just mördarkusinerna på avstånd! Om det är sant så ja tack gärna, ni får bo i mina planteringsskrymslen och smyga fram under natten. Och så de där stora snäckorna. Som också är fredliga av sig. Men långsamma. Jag fick lov att hjälpa en stackare ner från en kruka. Hur den nu tagit sig upp undrar man. Men jag hade inte tid att vänta på att den skulle rinna ner igen. Tyckte jag såg sniglar överallt tillslut. Man får hålla koll på var man placerar fötterna!

Rosorna blommar rätt mäktigt just nu! Fantastiska skapelser. Vem som nu än skapat dem, låter det vara osagt. Jag har plockat in ett gäng. Jag har också fotograferat dem och kan inte sluta fascineras av dem. Så sinnrikt hopsnirklade som de är.

Fläkten är min bästa vän igen. På fullt ös och riktad rakt emot mig. Och har jag inte den viftar jag runt som en adelsdam med en kvarglömd solfjäder. Har snart viftat slut på den och måste skaffa mig en ny! Fuktigt och klibbigt varmt har det varit idag. Sol och regn om vartannat.

Maken budade hem ett mästerverk i glas igen. Ja, jag vet … vi är inte på nåt vis i brist på glasprylar. Men detta var en fin skål, på fat med vackra graveringar. Gjord för länge sen. Den har nu diskats och fått en hedersplats. Folk som ser våra glasgrejer brukar sucka över hur jobbigt det måste vara att damma dem. Men jag gillar att gå runt och damma och möblera om dem. Antagligen är jag galen!

Och så måste jag packa lite. Har börjat göra ett gäng listor. Som jag brukar. På sånt som ska med, sånt som måste köpas och sånt som ska göras innan. Håhåjajja. Ska bli jättekul. När jag väl sitter i bilen och är på väg. Men det är alltid lika motigt innan jag är så långt. Jag är en obotlig hemmatyp som trivs allra bäst under egen korkek. Luktandes på egna blommor. Vill inte åka så långt hemifrån. Men, när det som ska ligga i väskorna är på plats och instuvade i bilen. Då kommer jag att tycka att det blir kul. Och det var himla länge sen sist. Ska bli härliga återseenden!

För övrigt så har jag en helt underbar semester så här långt! Övertygad om att resten blir precis lika bra. Jag har fått unna mig lyxen av att såsa runt i egen takt och göra det som faller mig in i många dagar. Tacksam för det! Vilsamt och lugnt. Välbehövligt!

Tack och godnatt!

———————– 🙂 ——————-

3 thoughts on “Kastar ut lite av varje”

  1. Trevliga nattankar trots snigeltema! Mitt motto när jag packar: ‘Vi reser ju inte till öknen eller ödemarken. Det jag glömmer, får jag helt enkelt köpa!’ Lycka till med packandet!

Kommentera gärna!

