Vad är njutningen med sommaren och varför får man inte klaga?

Ibland behöver man påminna sig. Efter en äckligt varm dag kan det verkligen behövas. Värmen har i mitt tycke varit fullständigt kvävande idag. Fullständigt skitjobbig. Och så ska man hela tiden bli påmind om att man inte får klaga. För att det var kallt i juni, för att det snart är vinter, för att det finns så få såna här dagar/veckor på ett år och ja, jag vet inte allt som framförs som bevis för värmens oskyldighet. Skyldig är den som klagar! För det föreligger ett njuttvång. Man ska njuta av värme och sol. Så är det bara. Om man inte gör det då? Om man tycker solen och värmen är bland det jobbigaste man kan råka ut för. Och istället inte klagar alls när hösten kommer.
Då kan man få klaga tycker jag, och dessutom behöva påminna sig om sommarens tjusning.
Just nu är det kväll. Värmen har äntligen samlat ihop sin äckliga filt till en hög i horisonten och lämnar oss ifred en stund. Låter mig andas och leva upp. Kvällsvindarna är sköna. Havslukten berusande. Jag sitter på verandan och vill inte gå in i husvärmen. Precis som de där som åker fram och tillbaka med en vattenskoter, med en modig person på skidor bakom.
Jag antar att just det svalkar helt underbart. Själv satte jag mig i en bastu! En vedeldad sådan med utsikt mot havet. Det må låta konstigt men det funkar. Bastuvärmen liksom stänger av kroppens överhettade värmesystem. Och jag hällde skopa efter skopa av svalt vatten över kroppen. Kände hur systemet andades ut. En sån lättnad! Sen på med ett ärmlöst nattlinne och skönt läge på altanen. Innan jag intar sängen på en något varm övervåning.
Så hur var det nu? Det där med sommarens njutning?

Semester/ledighet: Visst. Jätteskönt! Fast jag njuter lika mycket av ledighet andra årstider.
Bada: Helst i havet och det är hur skönt som helst och går bäst att göra på sommaren.
Åka båt: En helt underbar sommarsyssla, speciellt i denna jävla värme. Det svalkar så bra!
Sitta ute om kvällen: Okej, nu snackar vi! Där kommer sommaren helt till sin rätt.
Sitta ute på morgonen: Ja, jag ger mig. Sommaren är underbar … fram till 10.00.
Blommor/trädgård: Det växer rätt illa på vintern. Så där måste jag ge sommaren alla poäng som finns.

Men sen kommer jag inte på nåt mer. Det är skönt att ha semester, när det blommar i trädgården och man kan sitta ute på morgonen eller kvällen. Och om man dessutom kan få bada lite i havet eller åka lite i en båt är det en bonus.
Sen då? Och hur är det egentligen!

Sitta ute på dan: Nej fy fan. Var är skuggan?
Fästingar/Mygg/Bromsar: Och annat skit i den kategorin som dyker upp och sabbar även de stunder ovan som tillhör sommarens bästa.
Svett och klibb: Typ aldrig fräsch hur mycket man än duschar/badar.
Solbränd: Röd och svedd och flagnande blir man i solen.
Till slut … slut på ledighet: Skit också.
Äcklig mat: Rötmånadstjafs!
Tvätt: Alla rena kläder är redan slut för att det är så himla varmt att man bara kan ha samma tröja en halv dag.
Trädgård: Gräsmattan ska klippas, blommorna skriker efter vatten och lössen frodas.
Sova: Fullständigt omöjligt för att det är så varmt, för att det är en mygga nånstans, för att det är så himla ljust!
Ljud: Ett jäkla tjat på måsar och andra kvittrande fjäderotyg.
Dessutom: Är det bara skit på teve.

Sommaren är inte min. Den är nån annans. Jag lånar små bitar av den bara och tänker alltså fortsätta klaga på den. Andra ger sig själva lov att klaga på årstider/väder som de inte gillar.

____________________________ 😉 _____________________________________

5 thoughts on “Vad är njutningen med sommaren och varför får man inte klaga?

  1. Freja skriver:

    Haha, jag klagar högt och gärna! För på hösten och vintern när alla andra klagar då berättar jag glatt hur underbart det är och hur mycket jag njuter! Jag pratar aldrig om någon längtan till sol och värme, så jag anser mig att ha rätt att klaga så mycket jag vill, och nåde den som vågar försöka tysta mig 😉 Men i år klagar jag inte så mycket, eftersom jag kan sitta i min källare och inte ha några krav alls på mig att vara aktiv. Härligt!

  2. ~Sol~ skriver:

    Amen to that!
    Jag tror dock du glömde en punkt… att alla högt och ljudligt får proklamera att du gör fel och är galen som gillar andra årstider bättre men att du själv inte får knysta om något missnöje trots att de flesta soldyrkarna själva gnäller som småbarn om värmen efter bara några dagar.

  3. annukka skriver:

    Man får visst klaga. Jag avskyr detta och har aldrig längtat till sommarens vedermödor. Ge mig höst. Ge mig luft att andas. Ge mig skön nattsömn och insektsfria fikastunder. Gassande sol är inte min grej.

    Men en bastu vid havet.. Ja tack, vilken minut som helst. Hemma i ”Gula Karlshamn” bastade vi varje dag då det var hett ute. Det svalkar.. hur avigt det än låter.

    Kram på dig/er.. njut av hemlandet åt mig med ❤

  4. Eivor skriver:

    Jag håller helt med dig/er här ovanför! Trivs man inte i hettan är man i minoritet tydligen. Men det som stör mig mest, är allt det där man BORDE få gjort under semestern. Obs! Jag är lärare och har en evighetssemester enligt många…Jag går omkring med lite dåligt samvete och irrar kring som en fjärt i ett ämbare och får i princip i n g e t uträttat. Mattvätt, fönstertvätt, kvällstorg, simstrand, träna, sköta trädgården, hälsa på folk, evenemang, fester, baka, plocka bär, renovera, pyssla, läsa, njuta, vara brun och fräsch, slappa…med fyra barn och en energisk man? NÄPP!

  5. Lillemor skriver:

    EN liten motfråga Vad är njutningen med höst/vinter och varför får man inte klaga då? Alla har vi olika trivselnivåer med säsongerna och själv vantrivs jag vintertid… varför inte låta alla njuta under den tid man trivs bäst utan gnället. MEN, jag kanske ska börja gnälla lite varje dag så fort sommarn är över jag…få se hur många som står ut då. hahahaha

Kommentera gärna!

