Livet

Lödagstema … gå och gå och gå …

2014-09-06 10.04.07I går åkte Maken och jag på marknadsutflykt.
Vi satte oss helt enkelt i bilen och åkte till Falun. Där pågick en otroligt stor marknad vid foten av backhoppningsbackarna. En skrotbilsmarknad egentligen. Folk säljer diverse mer eller mindre rostiga och oljiga bildelar till gamla rariteter. Och passar på att åka dit i pärlan och låta den glänsa bland andra på finbilsparkeringen.
Till detta finns också en del av loppis och kuriosa. Nåt för de som inte innehar ett stort intresse för oljiga gamla bildelar. Och för de som har fler intressen än oljiga gamla bildelar. Det var vackert sommarväder och massor med folk och hur mycket som helst som skulle säljas. (En del väl förhoppningsfulla försäljare. Vissa saker hade gjort sig bättre på återvinningen.)
2014-09-06 12.35.29Vi gick och vi gick, rad upp och rad ner fyllda med saker jag inte kan namnet på. Tillhörande bilar jag inte känner till. Även alla raderna med loppisbord fyllda av glas och porslin. (Där samlade vi givetvis på oss en del glasfynd.)
Somliga hade tänkt till och packat matsäck. Satt i grässlänterna och fikade. Det såg mysigt ut. Vi åt istället av det som fanns till försäljning. Maken en redig hamburgare. Och jag åt korv utan bröd. Det fanns till och med på prislappen. (Korv med bröd fick man för tjugo kronor och det utan bröd kostade femton.) Ett gäng grabbar bakom mig i korvkön idiotförklarade denna prislapp. För vem f..n ville ha korv utan bröd? Jag vände mig om och sa glatt, ”jag vill!” Grabbarna skrattade lite generat och konstaterade att vad var oddsen på det? Korv utan bröd finns alltså och dessutom äter folk det.
Vi passade också på att träffa en kompis från hemlandet. Han är busschaufför och hade fraktat dit ett antal entusiaster. Hade tid att prata en stund innan han skulle tillbaka och låsa upp bussen så resenärerna kunde lasta in sina fynd. (Innan de skyndade tillbaka för att leta fler oljiga fynd.)
2014-09-06 10.09.12När vi tillslut hade tröttat på att gå runt där i gruset och värmen och fått nog av att titta på grejer, och dessutom sett de flesta av de där finbilarna åkte vi hem.
Trötta i fötter och ben. Svettiga och törstiga. Men nöjda med dagen. Men den var inte slut än! Inte på långa vägar.

Väl hemma käkade och vilade en stund och bytte om. För att ladda om till nästa event. Som brukligt var det dags för
2014-09-06 21.59.30lysnatta – lyskväll -ånatta -ådrag igen i stan. (Kärt barn tydligen, eftersom namnen är många.) Detta sker varje år, första helgen i september. Det är då massor av marschaller tänds längs med hela ån och fyrverkerier smälls av på himlen. Vi fortsatte alltså dagens tema – GÅ – och tog oss därmed runt hela det långa upplysta området och jag tog samma bilder som förra året och vi träffade trevligt folk i mörkret och fyrverkeriet var för kort. En innehållsrik lördag!
Och där trillade ännu en vecka över stupet. Jag brukar inte hållas med söndagsångest men helgen har varit lite kortare än den brukar och veckan som kommer är verkligen fullbokad. Så jag sitter här och söndagsslöar och förtränger måndagens ankomst. Så gott det nu går.

4 thoughts on “Lödagstema … gå och gå och gå …”

  1. När jag var ung hände det att jag jobbade i korvkiosk och då fanns det både korv och korv med bröd på prislistan. Det var nog 50-50 mellan de två beställningarna, men det har tydligen ändrats sen dess…

Kommentera gärna!

