Morgon och måndag

En ny måndag är här. Jag sitter med min kaffekopp och blänger i kalendern. Funderar över var jag ska lägga in sånt som inte är jobb. Just den här veckan handlar det om småstunder mellan jobb.
Hösten är här och det börjar bli dags att plocka ner utelivet. Visst kan man sitta ute ännu en tid men det brukar sällan bli av för min del. Fast jag brukar ändå se till att ha kvar ett par strategiska platser om jag skulle få lust att sitta ute. Men sommarlivet i paviljongen börjar ha gjort sitt för i år. Alla draperier jag hängt upp har fladdrat klart. Och på att göra listan finns också ett behov v att åka in på en skogsväg och plocka bakluckan full med större stenar. Måste hinna rada sten runt en del planteringar innan jag avslutar årets trädgårdsarbete. Eller ja, avslutar och avslutar. Det är mycket löv som ska ner än. Och det innebär en hel del räfsande.
Jag räfsar gärna löven. Det är lite mysigt. På med stövlar och tjocktröja. Kanske elda lite i eldkorgen eller lövtunnan samtidigt. Det därmed tjocktröja. Inser just att jag inte äger nån sån! Förr hade jag alltid en hemstickad tjocktröja i garderoben. Antingen hade mamma stickat den, eller jag själv efter att jag lärt mig den konsten. Stor och bylsig skulle tjocktröjan vara. Med långa ärmar som räckte till att gömma frusna händer i. Och en pösig krage att kura ner hakan i. Precis en sån som man ska ha när man räfsar löv! Jag minns en fin rosa, undrar vad som hände med den? Sen tog alla fleecetröjorna över, eller huvtröjor och de hemstickade glömdes bort. Men det är liksom inte samma känsla i fleece. I alla fall inte när man ska räfsa löv.
Jag kanske ska köpa garn och skaffa mig en ny tjocktröja?! Hinner nog inte få den färdig tills löven ska räfsas ihop men den kan bli trevlig till annat också.

4 thoughts on “Morgon och måndag

  1. Freja skriver:

    Tjocktröja tycker jag är så trevligt i teorin men aldrig i praktiken… Alla material kliar på mig, kragen blir svettig och vinden blåser rakt igenom så jag är både kall, kliig och svettig samtidigt… Vackert att se på, härligt för den som står ut, men jag får nog hålla mig till huvtröjorna ändå jag och vara ochic…

  2. ~Sol~ skriver:

    Det är en höst nästa år också. Då kommer den ju till användning när du räfsar löv. 😀
    Jag har inte lärt mig att sticka, så kanske kan jag beställa en av dig kära kusin? 😉

Kommentera gärna!

