BilLivet

Drömbil

image

En dröm rullar framför mig! Det är Maken som sitter i, för drömmen är hans. Den har funnits länge men kan nu stämplas som uppfylld!
Det han åker i är en HOTROD. Jag kan inte sånt där, men det är i grunden en Ford 29;a. När den uppgraderades till just hotrod vet jag inget om. Men nu är den precis det, och det bästa med den är att den numera är Makens.
Han har, sen det blev bestämt, finkammat nätet efter den rätta. Först hade han ögonen på nån lyxvariant. Problemet med den (förutom prislappen) var att den var färdig. Klar. Liksom fabriksny … tja …
Så här är det med Maken! Han är som Kråkan i Mamma Mu. När kojan är färdigbyggd … Vad gör man då? Det finns ett dubbeluppslag i den bilderboken (Mamma Mu bygger koja … om du inte läst den så gör det!) Där bygger i alla fall Kråkan en trädkoja. Han är överallt på det uppslaget. Sågar, spikar, syr, inreder och håller på.
Precis så är Maken. Jag har sett det otaliga gånger. Han bygger, syr, målar, putsar och fixar. Och sen, likt Kråkan, står han där vid det färdiga bygget. Och undrar … vad man ska göra nu.
Men mu Kråkan, säger Mamma Mu. Ta en åktur, kör iväg, åk omkring!
Och jo, visst har han åkt. Maken. I sina objekt. Men blicken glöder aldrig som när han bygger och fixar.
Så jag sa ifrån till den färdiga lyxvarianten. Och han sansade blicken och hittade genast rätt kojbygge. En fin gråsilvrig, i bruksskick, Ford 29;a kördes därmed hem. Den är på alla sätt i helt okej skick för att åka omkring så mycket man vill. I alla fall tills det blir för kallt att åka taklös bil.
Sen kommer Maken att bo i garaget och fara runt, precis som Kråkan. Det vet jag bestämt!
För bilen hann inte kallna efter hemkörning och provåkning i går kväll,  innan han slamrade runt med verktyg i garaget. Och skruvade av framskärmar och motorhuv. Det blir tydligen tuffare och fränare så. Brutalt … Som man säger på bilbyggarspråk.
Därefter satt Maken tre centimeter ovanför soffytan och funderar över färgval och dekorationsalternativ. När morgondagen gryr kommer han att ha pyntat in sitt revir. Märkt bilen som sin med konstfullt dragna linjer och mönster. Sånt som han är bra på att åstadkomma med sina specialpenslar och pigmentrika färg. Pinstriping helt enkelt. Han har att göra ett tag nu. Men den här gången tror jag han kommer att använda ”kojan” länge. Den är som sagt en uppfylld dröm. Och jag åker gärna med jag också! Det är ju en jättefin och rolig liten bil.

image

10 thoughts on “Drömbil”

  1. Åhh, så roligt och så cool den är! Liknelsen med Kråkans kojbygge är glasklar för mig som plöjde de böckerna om och om igen med ungarna. Men själv är jag mer sån att jag njuter när det är klart. Det ÄR kul att fixa oxå, men det allra skönaste är att bli klar och få njuta av resultatet!

    1. Jättekul! Underbara böcker, både i text och bild. Ja, jag njuter nog också när det är klart.Fast jag ska erkänna att jag också är en fixare av liknande art när jag håller på med nåt eget projekt 😀

  2. Vad kul att hans dröm äntligen gått i uppfyllelse. 😀
    Jag älskar liknelsen med Kråkan och kojan, den var klockren! Jag gillar även texten, den genomlyses av kärlek, förståelse, humor och lite, lite överseende. 🙂
    Jag tycker dock den är finare med huven på, men jag är ju helt klart ovetande om sådana saker… 😉

    1. Ja, drömmar ska uppfyllas om det är möjligt. Tycker också den är finare med huven på men är lika ovetande jag 😀 Nu är den i alla fall av och alla bilkillar som tittat på den tycks hålla med om det.

    1. Än så länge finns gott om plats i garaget. Morrisen och Hotroden är inte så stora bilar. Och motorcykeln tar inte så mycket plats. Bruksbilarna står dock ute men det har de alltid gjort så det är inget nytt 🙂 Maken är himla nöjd!

Kommentera gärna!

