Livet

Hjälper det att argumentera?

Jag känner mig beklämd och påverkas starkt av den våg av smygrasism som klivit ut i ljuset. Från att ha varit den bortglömda kusinen från landet är den numera en hårdhjärtad typ i karriären. en sån där som utan skrupler tar sig fram för egen vinnings skull, utan hänsyn till andra.
Rasismen har blivit ett normaltillstånd vars åsikter accepteras och anammas av allt fler. Den har väl alltid funnits där men då har den åtminstone haft vett att väsa mellan tänderna och hålla händerna för munnen. Nu blabbas den fritt ut i det allmänna rummet och förorenar mer än kolkraftverken i vissa delar av Europa. Som en brun sörja som lägger sig mitt i präktigheten och förnöjsamheten över att ha haft turen att födas i rätt nationalitet och med rätt färg.
Jag råkade åhöra två unga flickor i går som blev ett tydligt bevis för denna normalisering. Högt och tydligt i kassakön fnissade de över vissa saker som kallats rasism. Raljerade och hånade själva begreppet i ett sorts försök att visa det löjligt, medan de i själva verket höll upp en tydlig skylt som dess anhängare.
Jag skulle kunna komma med en tydlig analys över de där två tjejernas förhållande till varandra, men avstår eftersom det enbart är spekulationer från min sida. Men tydligt var, att det fanns en ledare och en anhängare. Ledaren i sällskapet hade med sig synpunkter och missförstådd fakta hemifrån. Gjorde det till sitt och spädde på missförstånden och faktafelen ytterligare.
Jag borde så klart, som vuxen, ha förklarat ett och annat för dessa unga flickor. Men jag fastnade i min egen beklämdhet, stod där och kände mig feg och bedrövad över hur långt vi kommit. Åt fel håll.
Man får ondgöra sig nuförtiden! Öppet och föraktfullt.
Och det verkar vara oerhört viktigt för dem som benådats med ”rätt” nationalitet och ”rätt” färg och minimalt förtryck att få behålla sina invanda uttryck och sitt nedärvda språkbruk. Istället för att försöka förstå och försöka inse att mänskligheten består av en enda ras. En människa är en människa. Så ägnar vi enorm energi åt att vidmakthålla rätten att få kalla saker för dess ”rätta” namn. Till varje pris. I det sammanhanget finns ingen utvecklingspotential alls. Likt stenåldersmannen släpar vi runt på vissa ord och uttryck och värnar om dem som om just de orden bevisar hela vår existens. Och inser inte att det är precis vad de gör!
Att vägra utvecklas är inte speciellt smickrande. Att vägra ta till sig nya sätt att se på saker och ting håller kvar oss vid stenålderselden. Att visa upp den sidan av sig till allmän beskådan är inget man borde vilja ha i sitt allmänmänskliga cv. Det tyder på åsikter som inte hör hemma i en modern och utvecklingsbar personlighet. Det borde vara lika fult som att ljuga eller vara oärlig. Det är inte egenskaper man skryter med i en jobbansökan precis.
Vi borde fråga oss vart vi är på väg. Vill vi verkligen låta hatet ta en sån plats i våra sinnen? Vill vi verkligen inte tillåta utveckling? Vill vi verkligen tro på all skit som prånglas ut på sociala medier? Utan att kolla fakta, utan att tänka efter. Har vi sånt behov av att vara rätt och riktiga?
Jag är fortfarande beklämd! Önskar att ingen behövde skriva texter som denna. Men de behövs mer än någonsin! Någonstans tappade vi uppmaningen från den religion vi så gärna framhäver som den enda rätta i andra sammanhang. ”Älska din nästa, så som dig själv.” I ivern att behålla andra mindre viktiga uttryck och ord tycks det viktigaste av allt ha smulats sönder och glömts bort. Eller gäller inte den religion vi värnar om och visar upp som märkvärdigt rätt oss själva? Kan vi verkligen bortse från dess budskap då?
Älska din nästa. Som du älskar dig själv. Framförallt. Älska dig själv, så kan du också älska andra. Försök! Det är inte farligt att låta bli att hata. Det blir så mycket enklare att leva då.

3 thoughts on “Hjälper det att argumentera?”

  1. Väldigt bra skrivet!
    För att svara på din inledande fråga; Ja! Vi måste argumentera. Oavsett hur svårt det än må vara att nå förbi den vardagsrasism som hotar att knäcka vårt samhälle i bitar så måste vi fortsätta försöka. Tänk så illa det skulle bli om vi inte gör det. Tänk alla som aldrig skulle få tillgång till verktygen som ger dem en större insikt och möjlighet till en bättre människosyn. Vi måste fortsätta stångas, hur hård väggen än är!

  2. Men eller hur!?! Jag blir ledsen och beklämd och tar diskussionen så ofta jag kan och orkar. Men visst är rasismen mycket mer rumsren nu än förr. Den mörka sidan av sociala medier, där du kan säga lite vad du vill utan att behöva se folk i ögonen när du gör det! Jag har en del bekanta på facebook som jag är en nagel i ögat på så ofta jag kan, jag väntar bara på att de ska ”avvänna” mig. Vi måste argumentera eller på annat sätt visa upp det fula i ljuset och hoppas att det spricker, men det går inte att alltid göra det, då skulle vi köra slut på oss! Välj dina strider och dina plattformar, det du gör gör bäst nytta om du fortsätter orkar!

  3. Vad är det som händer i lilla Sverige i dagens läge egentligen? Det är så enkelt att hacka ner på andra och tro att man själv är så perfekt och det verkar vara som om detta har blivit mera acceptabelt, eller? Jag har förstått att Sverige har blivit allt mer sekulariserat, vilket säkert är både på gott och ont. Säga vad man vill om olika religioner, men nästan helt oberoende av vilken religion det handlar om, så handlar det om kärlek, moral och etik! Man kan ju undra om denna sekularisering också gör att värderingarna trappas ner och lite av stenåldersmänniskan kommer tillbaka?
    Eftersom jag inte bor i Norden längre, kanske jag har helt fel i mina spekuleringar, men visst låter det tokigt det som verkar pågå…

Kommentera gärna!

