BilLivet, FamiljeLivet, HusLivet, KattLivet, UmgängesLivet

Det där med djur … och andra

Katter är bra dryga individer! Ibland känns det som om jag inte gör annat än att släppa in eller ut nån katt. De där två inneboende typerna ser till att husets båda dörrar inte rostar ihop. Det är en Katt ut på framsidan och en annan Katt in på baksidan. (man får väl vara tacksam att det åtminstone bara är de där två som hör hit) Eller tvärtom. En av dem öppnar dörren själv, vare sig han ska in eller ut. Men man måste ändå gå och stänga den, för det skiter han i. Och låser jag dörren står han ändå där och hoppar så handtaget skallrar tills jag tillslut ändå måste dit och öppna. Medan den andra står och jamar vid altandörren, fast han kom in för exakt 1 minut och femton sekunder sedan. Eller tvärtom. Varje gång är det samma visa. ”Har du nån mat? Nån god mat alltså? Nähe?” Avsaknaden av godare mat får dem att gå ut igen en kort stund, för att snart vara tillbaka och kolla skålarna på nytt.
Nu ska nån av dem ut igen …

Huset har haft gäster den här helgen. Kära Svägerskan fyllde femtio och valde att fira det hos oss! Jippiii! (Återkommer till det.) Så dom kom hela familjen, inklusive Mamma och Hund.
Att ha Hund och katter under samma tak var ett pyssel. Speciellt när de inte känner varandra så bra. Hund vill gärna jaga Katt och Katt vill helst hålla sig undan. Larmet gick mer än en gång denna helg. ”Det är en Katt på väg in!” Och då samlades Hund in och hölls fast eller stängdes in med nån familjemedlem i nåt rum. Katt kom in och åt och gosade runt lite och gick ut igen. Varpå Hund sprang med nosen mot golvet, som om han åkte på en räls, och letade. Eller så jagades Katt ner i källaren av oss. Dit fick Hund inte gå.
Det gick ändå bra, med ett genuint samarbete från oss tvåbenta. En kloförsedd smäll höll Hund på att få, eller fick. Hann inte se. Men för övrigt inga tassgemäng. Bara en del maktdemonstrationer. Som när Katt tog över Hunds Matte medan Hund blev utvisad och instängd. Jag svär på att Katt hånlog. Eller när Hund stod med Katts Matte vid fönstret och tittade på utestängd Katt. Jag svär på att Hund skrattade.
Ibland undrar man hur dom vet. Katterna. Men när Hund hoppat in i sin trygga bilbur för hemfärd. Då spatserade Katt och Katt in och käkade. Som om ingen Hund vistats i deras hus någonsin.

Ja, jag njuter. Det är nämligen underbart gråväder ute. Regn också och det gör inte ett dugg faktiskt. Jag har paraply om jag ska ut. Löven klibbar vid asfalten och bland det vackraste jag vet är ett träd med bara grenar och några få enstaka löv här och där. Inne finns värmeljus. Nya sockor som Mamma stickat! Tack! Så ja. Jag njuter.

Just ja! Vi firade Svägerskan ordentligt. Så roligt att hon ville komma och fira här hos oss. Och att båda ungdomarna var med. Vi andra hade planerat. God mat och presenter och champagne. Maten tillagade jag och Bror och Mamma. Rätt duktiga i köket allihop och vi hade fördelat sysslorna bra. Och BrorsDottern hjälpte till med tillagande av efterrätter. Jag dukade vackert med fina glas och vit duk. Gillar att duka. Och vi lagade verkligen fantastisk mat. Nyfiken? Jo. Till förrätt blev det en räkcocktail med ägg och avocado. Varmrätten bestod av oxfilémedaljonger med klyftpotatis och eller en rättikatimbal, kantarellsås och whiskysås därtill. Och sallad såklart. Till efterrätt blev det mandeltårta med citron och chokladfyllning (ett lyckat experiment) och en marängsviss, för somliga som inte ville ha tårtan. Mätta och nöjda ja! Och presenterna passade också! Jag tror jubilaren var nöjd. Det kändes så. Och vi andra var lika nöjda vi. Det är alltid lika trevligt att umgås en stund när man ses så sällan som vi.

Den enda som saknades i helgens firande var Dottern! Hon hade ingen möjlighet att komma hela långa vägen. Det var jättesynd. Kusinerna hade nog också gillat att ha henne här. Då hade ungdomarna kanske haft lite mer att göra.
Däremot kommer Dottern hem den här helgen istället. I morgon är hon på väg till Hufvudstaden med klassen. Fotograferna ska besöka utställningar och annat som passar fotografer, ända till fredag. Då kommer hon hem! Jippiii! Vi har inte setts sen i augusti! Känns som en evighet om man frågar en Mor. Och som evigheternas evighet om man frågar en Far. (Han ska då alltid överdiva.) Ja, vi saknar henne, båda två. Hinner få rå om henne lite i alla fall innan hon tågar hemåt på måndagen. Och vi ska passa på att ha kalas för henne också, eftersom vi inte ses när hon fyller år. Det blir en bra helg igen!

Helt plötsligt bröt sig solen ut ur mina älskade gråa moln i går eftermiddag. Våra kära gäster hade åkt och vi hade just räfsat upp en massa löv ute. Jag räfsade och Maken samlade ihop och körde bort dem. Sen tittade han upp mot himlen och fick något saligt över sig. Vips hade han backat ut Hotrod ur garaget.
Vem kunde ha trott att man kan åka taklös bil i slutet av oktober! Utan att frysa! Folk tittar på oss som om vi är tokiga när vi kommer åkande. Och antagligen är vi det. Men vi satt där i ”baljan” (sorry Maken men det är ju som en balja 🙂 ) och åkte en sväng. Trivsamt!
Hoppas solen eller åtminstone någon sorts lite varmare temperatur infinner sig även i helgen. Så han får ta med Dottern på en åktur. Eller att det åtminstone är uppehåll då. Man kan klä på sig. För jag gissar att han vill att hon ska åka. Hon har bara sett underverket på bild än.

3 thoughts on “Det där med djur … och andra”

  1. Hahaha, känner igen mig i hur katter är, även om våra katter är innekatter. Men vår äldsta katt bor själv på sovrummet med sin specialmat, och han kan öppna dörrar. Så när han inte vill vara på sovrummet utan ha sällskap, då hoppas det på dörrhandtag och då gäller det att vara snabbt framme och stänga för annars sticker de andra katterna in och slickar matskålen tom. Och en av dem är födoämnesallergiker så då får hon utslag… Den tredje katten vill ha mat. Jämt. och tror att bästa sättet är att smånafsa på något. Ellr någon. Eller på mig, då, för jag är tydligen den enda i huset som duger till att ge honom mat. Som sen inte duger, för han vill ha godare mat… Jag är en kattslav, det är bara så det är…

  2. Här är det också mysväder i varma sockar, fullt med gula löv .Var och kratta lite men det småregnar så jag gick in. Snart Mysak dags, han njöt nog när han kom hem ,fick springa överallt utan att bli instängd. Tack för en trevlig helg,kram ❤

Kommentera gärna!

