Livet

Snö! Det är snö! Det snöar!

Det har jag hört, sett och läst om sen i morse.
När larmet går om att det snöar ute är det som att ta ut segern i förskott. Och alla, precis alla vill vara den förste att få berätta om denna naturhändelse.
Oftast är den första snön en rätt blek nyhet som lovar mer än den håller. Några få flingor som smälter innan de hinner ta mark. Och det lägger sig en viss besvikelse över snöutropen. Snöar och snöar … inte nu väl? Jo! Eller nja … i alla fall nyss! Jaha.
Redan på förmiddagen i dag hade hört ordet snö fler gånger än jag orkade räkna till. Eller sett ordet snö och ja, faktiskt, tro det eller ej, även sett själva snön med egna ögon! De flesta har ju tillgång till egna ögon, fönster eller kan vistas ute för att själva kunna notera denna stora händelse. Ändå är det största nyheten på året.
Att det snöar, lika glest som håret ligger på en överkammad flint, är ett faktum som bara måste ropas ut. I triumf eller besvikelse, spelar ingen roll. Världen ska upplysas om att nu ramlar det snö från himlen. Att alla redan sett det själv spelar heller ingen roll. Det snöar ju! Vi bara måste få upplysa varandra om det tydligen. Snöns ankomst berör, som om den var en totalt oväntad gäst. Oavsett om den är en kär vän eller en rätt ovälkommen typ.
Likt förbannat står vi redan där, med skidorna i näven, och tittar upp mot fyra flingor. Och inte en endaste flinga stannar på marken. Som är totalt snöfri, trots utropen om att det verkligen snöar.
Ja, ja. Det snöar. Lite. Väldigt, väldigt lite. Asfalten är blöt men snöfri. Ännu. Kom igen när skiten ramlar ner på riktigt. Och jag är ju himla nöjd över det alltså. Att den smälter. Och hoppas att det dröjer ännu. Innan den är ett faktum. Ju färre månader man måste pulsa runt i det där vita eländet desto bättre. Även om den är vacker att se på. Och om vädersidorna har rätt … så får jag glädjas en stund till. Ja, se det snöade typ pyttelite idag … ifall nån missat det.

——-*—-*—-*——*—–***—-*

7 thoughts on “Snö! Det är snö! Det snöar!”

  1. Hahaha, jag ÄLSKAR snö! Den är inte oväntad, men väldigt efterlängtad! Jag älskar visserligen hösten mer än vintern, men med snön blir det ljusare, och när löven trillat av träden blir hösten ganska mörk och blek. Så, jaaaaa, det snöade i går, och den här gången låg det kvar! Tredje gågen gilt den här säsongen, kanske den är här för att stanna nu!

  2. Njut nu av den här säsongen o inge gnäll…. för mig räckte det bara att tänka på den här jävla skitsäsongen…den har hållit på länge nog nu….:-)

    1. Nä du, det är hösten och möjligen åren jag njuter av. Och så länge det kan kallas höst njuter jag. Men vintern och sommaren har aldrig varit mina favoriter. Men, varje årstid sägs ha sin tjusning. Om sommaren är det alla blommor. Om vintern att man kan njuta av att vara inne. 😀 Man får se det positivt.

Kommentera gärna!

