Typ klart! (Och min egen Byggare Bob levererar!)

Badrummet alltså. Jag har just invigt den nya duschen och jag ger den 10 excenters av tio. Eftersom excenter är det nya ord som landat i mitt vokabulär tack vare denna badrumsuppfräschning.
2014-11-15 11.14.22Vi slet ut den gamla duschkabinen för en vecka sen. Därefter har Maken agerat den lille målaren och fräschat upp badrummets vita väggar i en skönare vit nyans än den vi valde sist. 2014-11-15 15.51.15Och målat över draken. Den svarta väggen längst in blev riktigt ordentligt grön.2014-11-17 17.55.04

Golvet fick fortsätta vara svart. Vi behöll också tvättstället med tillhörande kommod, men kastade ut badrumsskåpet ovanför för att göra det luftigare. Där hade jag föreställt mig snygg mosaik och en spegel. Har nån en aning om vad mosaik kostar!? Det var oerhört stora prislappar på dessa små bitar. Dessutom föll jag för en spegel som skulle ha gömt merparten av de små dyrgriparna.
Tänk om, tänk rätt! Vi köpte rätt stora och mattvita kakel i stället. Sedan fick Maken vara den lille plattsättaren som limmade upp och fogade dessa kakel. 2014-11-17 17.54.51Så himla snyggt! 2014-11-17 21.08.05 2014-11-18 19.08.30

Tur att mosaiken var dyr. Den hade inte alls blivit lika bra som det här blev.
Det går åt mer grejer än man tänker när det ska fixas till hemma. Förutom det uppenbara i dusch och blandare och lite färg. Man ska ha penslar, tejp, skyddspapper, sandpapper, målartvätt, fog, svamp, diverse lim och silikon och verktyg. Och framförallt dessa undergörande excenterprylar som tillät duschblandaren att gänga sig (he he) med rören i väggen. Därmed kunde Maken montera dusch blandare. Sen sånt där som jag tittar på. Handdukshyllor, handdukar, mattor, spegel och pynt.
2014-11-22 14.53.01Jag har också lekt den lille målaren och vitat upp fönsterram och element från smutsvitt eller svart.
Igår var det så dags för hylla, handdukshängare och duschlist och draperi och annat sånt piff. Idag har Maken varit den lille elektrikern och fixat belysningen också.

Därmed har vi ett badrum igen. Ett jättefint sådant!

2014-11-21 16.33.23

2014-11-21 16.41.03 2014-11-22 13.38.07

2014-11-22 13.38.16

  2014-11-22 13.39.08 2014-11-22 13.39.00

Nu är nästan allt på plats, så när som på en låda … Den är en kvarleva från husets förre ägare. Han hade kommit på att man kunde använda döutrymmet under skorstenen som går ner just i badrummet. Det utrymmet var nåt sotaren kollade på den tiden han besökte huset. Förra ägaren byggde en låda/skåp som han stolt visade oss när vi tittade på huset. Med en liten dörr för blev det en hemlig gömma för kvinnliga produkter sa han. 😀 Sist vi gjorde om badrummet blev den hemliga gömman av med dörren och blev istället en inbyggd parfymhylla. Förut var man tvungen att ta ur hyllan när sotaren kom. Men numera behövs ingen sotare och därmed kunde det bli en inbyggd hylla istället. 2014-11-22 14.23.34
Denna låda är nu pimpad i glittrigt grönt och ska få en snygg list runtom innan den kan stoppas i hålet. Och sen ska en tavla innehållande ett av Dotterns motiv upp på väggen bara vi ordnat med ram. Till sist har vi en vägg som ska specialbehandlas, så småningom.
Men annars är det klart! Utan kabinen och badrumsskåpet är badrummet mycket större. Tror den gröna väggen bidrar till den känslan också. Bra jobbat säger jag till lille elektrikern/målaren/plattsättaren som fixat så fint!

________________________ :D____________

7 thoughts on “Typ klart! (Och min egen Byggare Bob levererar!)

  1. Freja skriver:

    Åhh, så kul att få fixa till och vilken fantastiskt fin grönfärg. Men draken tycker jag kunde fått vara kvar – eller flytta till mig…

Kommentera gärna!

