BokLivet

Godnatt då!

Vilken bra tisdag det blev!
Lägger den strax till handlingarna och går och lägger mig. I morgon väntar ett dubbelpass på jobbet.
Förr när jag gick och lade mig hade jag alltid en bok med mig. Kunde se fram emot den där stunden hela dan, när jag äntligen skulle få lägga mig och läsa. Och jag läste länge. Var det riktigt spännande kunde det bli sena natten innan jag släppte handlingen och lampan för att sova. Struntade i att Maken suckade över lampan som lyste halva natten. Det kunde vara halva boken kvar när jag lade mig och slut på bok när jag äntligen släckte. Om det bara var tillräckligt bra.
Det där går inte längre! Jag hinner läsa två sidor, max, så somnar jag! Kommer liksom ingen vart i boken och tappar handlingen och minns inte vad jag läst sist. Så jag har gett upp det där seriösa kvällsläsandet i sängen. Håller istället på att sakta men säkert beta mig igenom Harry Potter serien innan jag somnar. Bara för att jag blir så skönt trött av att läsa en stund. Rätt tjocka de där böckerna och två sidor åt gången. Man kan säga att det tar tid att läsa serien i den takten. Men det gör inte så mycket, jag tappar inget i handlingen ändå. Har läst dem förr och sett dem på film otaliga gånger. De passar helt enkelt utmärkt som kvällsläsning eftersom jag ändå knappt orkar läsa.
Eller så orkar jag verkligen inte läsa alls. Utan ligger och glor på bilder på instagram tills jag inte orkar hålla mobilen längre. Såg nån som forskat på det där. Påstod att man borde vara skärmbefriad minst en timme innan man gå och lägger sig. Att skärmljuset stör nattsömnen om man sitter med det ljuset framför sig precis innan läggdags.
Jaha. Här sitter jag. Vid skärmen. Och snart borstar jag tänderna och går och lägger mig med mobilskärmen i nyllet en stund. Sover gott ändå jag. Misstänker att det inte är ett dugg bättre för nattsömnen att involvera hela sig i en bok och läsa halva natten i lampans sken.
Kanske är det bra att jag somnar efter bara två sidor!

2 thoughts on “Godnatt då!”

  1. Natti ,natti! Fast när du läser detta, sussar säkert jag efter min nattliga timme på skärmen och du jobbar dubbelpass. ha en fin onsdag! Härligt att ha dig tillbaka i bloggvärlden!

Kommentera gärna!

