EgoLivet

Det där med envishet och sånt som följer med

Jag är en envis organisatör. Kan inte riktigt se orediga områden och får genast idéer om hur dessa kan trasslas ut och ordnas upp till nåt strikt och välordnat. Det är lika om jag hittar en knut på ett snöre där det inte ska vara nån knut. Den måste knytas upp! Än har ingen knut besegrat mig, jag får obönhörligt upp dem förr eller senare. Har jag kommit igång med nåt projekt ska det banne mig slutföras. Helst nyss!
Det är för att jag är så in i märgen envis.
Tror att jag ärvt den egenskapen av min farmor. Slog man upp ordet envis i ett lexikon, vilket som helst, … ja, du fattar. Hon var så pass envis att det emellanåt drabbade andra också.
Som när hon såg till att få busken mellan sig och grannen nersågad, för att den skymde solen eller vad det nu var. Utan att fråga grannen. Det gick som det gick och nersågade buskar är och förblir nersågade. Grannen vägrade prata med farmor på en tid sen. Jag misstänker att farmor dessutom småskrattade belåtet åt det envisa upptåget. Eller när hon envist vägrade äta gröten som serverades på hemmet. Jag har aldrig sett ett fågelbord innehålla gröt förr. Det hade inte fåglarna sett heller.
Min envishet drabbar i synnerhet Maken. När han måste göra grejer han inte har lust att göra, bara för att jag kommit igång och vägrar ge mig. Och när jag i organisationsivern hittat nyare och ultimatare placeringar av prylarna, så han inget hittar. Men ibland har han klar fördel av hustruns envishet också. När jag redan hunnit göra allt. Ibland är det himla bra att vara rejält envis. Det blir mycket gjort!

8 thoughts on “Det där med envishet och sånt som följer med”

Kommentera gärna!

