FamiljeLivet, UmgängesLivet

Hybris eller bara ren dumhet?

Jag såg nog blickarna, som ständigt riktades mot min vackra Dotter. Det har jag varit med om förr.
Men jag har aldrig tidigare varit med om det som händer sen!
För plötsligt stiger hybrisen.
Om det är drycken i glaset/glasen eller behovet av att imponera på kompisarna eller det faktum att det är lördag eller … ja inte fasen vet jag! Vissa män anser sig allsomoftast vara nåns gåva till oss kvinnor. Och det tycks inte brista i självförtroende heller. Nej då. ”Alla vill ha mig” tanken sitter stadigt under pannbenet på somliga. Vi kvinnor antas vara lätta byten som faller för i princip vad som helst eftersom en karl är vad vi mest av allt vill ha. Och då är det ingen hejd på vad vi pådyvlas.
Nåja, hur som helst. Där sitter vi. På Puben. Jag och Dottern bredvid varandra, Maken mittemot. Vi har ätit lite smått, jag dricker ett glas vin. Vi har trevligt med varandra och trivs så där i allmänhet.
De där männen några bord bort är aningen överförfriskade redan när vi kommer. Den ena av dem fäster blicken åt vårt håll rätt ofta. Mot Dottern.
Men plötsligt tycks han hitta sin utmaning för kvällen. Och stadigt kliver han upp, tar glaset med sig och kommer åt vårt håll, med ett leende som säger mig att han vet. Hur lätt det här kommer att gå, hur stabilt manligheten sitter liksom. Självförtroendeboosten han fått av drycken var minsann inte nådig.
Han frågar självsäkert om han får slå sig ner med oss. Intill Maken. För att denna Solros, han pekar med glaset i riktning Dottern, var det vackraste han sett. Är du hennes pappa, frågade han. Varpå Maken nickade och såg till att minimera utrymmet på bänken. Då är du alltså mamman, nickade mannen vidare mot mig där han står kvar, i ändan av bordet. Jo, så var det ju.
Alltså! Att stöta på en tjej som sitter tillsammans med sina föräldrar! Vad tror han?! Att Maken stolt av faderlighet tänker bjuda in kräket till familjesamvaro? Låta honom stöta på Dottern under faderligt överinseende? Jag vill nog påstå att en smocka aldrig hängt så tydligt i luften som den gjorde där vid det bordet.
Då sätter den väna modern in sin stöt. För vid det laget är jag hyfsat säker.
Jag har alltid haft ett bra minne för ansikten. Även ansikten som växt upp … Så jag avbryter mannens självsäkerhet med att fråga efter hans namn! Får genast mina minnen bekräftade. Jo minsann.
Honom har jag haft på dagis! En betydligt mindre parvel då. Inte fullt så självsäker då.
Det säger jag! Inget. Absolut inget sänker ett alkoholboostat självförtroende så snabbt som att säga: ”Vet du om att jag haft dig på dagis?” Allt blir liksom tomt. Om man tänker sig att solen liksom plötsligt går i moln, eller att en lampa slocknar, musiken blir tyst och ingen öppnar dörren när man ringer på.
Han stirrar på mig, det här gick ju inte riktigt som tänkt. Men han repar upp sig lite, ställer en kontrollerande fråga. Ja, precis! Han kan ännu inte tro det och ställer en fråga till. Jag nickar lugnt, vet att det är så. Småpratar lite lättsamt med honom om hans mamma och hans syskon och han krymper lite till.
Sen drar vi på oss ytterkläderna och tar med oss Solrosen därifrån.
Maken drog nog inte in klorna förrän vi varit hemma en bra stund.

För det första! Man stöter inte på tjejer som har sina pappor med sig. För det andra. Man ska kolla noga så inte mamman är ens förra dagisfröken. För det tredje. Alla tjejer vill inte ha dig. Oavsett smicker om vackra blommor och annat dravel. Bespara oss dylika komplimanger och håll dig till polarna och spriten. Vi kvinnor sitter inte och suktar efter manliga töntkomplimanger hela tiden. Låt oss vara ifred bara.

10 thoughts on “Hybris eller bara ren dumhet?”

  1. Ha! Du borde ringa upp och berätta om denna händelse när den fd dagispojken nyktrat till lite. Undras just vad han skulle säga DÅ?! kan tänka mig att det tog en stund inanna din make dragit tillbaka klorna. Min make skulle ha reagerat på precis samm sätt! En gång pappa till en Dotter, alltid pappa till en Dotter! 🙂

  2. Hahaha! Underbart! Jag önskar att jag varit en fluga på väggen där. 😀
    Stackars kille. Eller nej, egentligen var det rätt åt honom, men ändå; stackars kille. 😀 😀 😀

  3. Hehehehehe, nu kanske det här låter lite dumt, men hellre en sån flirt än att man sitter med familjemedlemmar någonstans på ett uteställe och nån kommer o sätter sig o börjar prata med MIG om hur snygg min mamma är…precis som om jag är intresserad att höra hur snygg alla andra är

Kommentera gärna!

