Apropå den kvinnliga dagen … självklart behövs den!

Jag vet inte jag … ibland är det morsdagsvarning över denna viktiga dag. Det ska vara småmysigt och gulligt och hälsas till nån kvinna och det ska passas upp på nån kvinna och så. Typ så där som man gör på morsdag alltså. För mig är kvinnodagen av helt annan kaliber än morsdag! Skulle Maken komma dragandes med blommor bara för att det är internationella kvinnodagen tror jag han skulle få dem efter sig faktiskt. Inte för att jag ogillar blommor på nåt sätt, men jag föredrar att få dem i andra sammanhang. Jag är visserligen inte ute och deltar i något kvinnodagsrelaterat manifesterande den här dan, men ändå. Det finns massor att uppmärksamma när det gäller kvinnor och deras situation, både ute i den stora världen och hemma på egen gata i stan. Vad hjälper en blomsterkvast? Istället bjöd jag honom på mat. Bara för att jag kan. Bara för att jag anser mig vara en stark och modern kvinna som har egna pengar att styra över. Kvinnodagen är inte en dag där det ska gullas med nån liten kvinna. Det är dagen när man bör lyfta blicken och se över situationen.

hurgickdetsenVi besökte museet där man hade en utställning lämpad för barn. Och barnsliga vuxna. Tove Janssons underbara bilderbok ”Hur gick det sen” hade byggts upp som en bok att gå runt i. Barnen utnyttjade också hålen i boken till att klättra genom. När vi läste boken för liten Dotter var det alltid så spännande för små fingrar att peta genom dessa hål och följa med till nästa sida. Hon borde ha varit med nu! Där vi vandrade runt i boken bland barnfamiljerna och förundrades igen, över denna härliga Muminsaga. Tove Jansson var väl värd att besöka en dag som denna tycker jag. En stark och kapabel kvinna som levde livet precis om hon ville! Men jag misstänker att det fanns gott om synpunkter. Det borde det inte finnas! Man borde få leva som man vill, även om man är kvinna.

När vi ändå var där på museet tittade vi på en del annat också. Porslinet som tillverkats här i staden finns ordentligt utställt och habegäret slår lätt i taket. Där i en monter finns en keramikservis skapad av en keramiker som jobbade vid porslinsfabriken här i stan från 1957-1971. Hon hette Berit Ternell och serien hon skapade heter Kosmos. Den vann hon ett internationellt pris för. Men ingen talade om det för henne! För hon var ju bara kvinna. Så hennes manliga chef hämtade priset i hennes namn, utan henne. Ställde detta pris på eget kontor. När hon fick veta att hon vunnit via ett reportage i tidningen och begärde att få tillgång till sitt eget pris. Då fick hon till svar att det tillhörde porslinsfabriken. Jag har läst den där storyn varje gång jag står vid den där montern. Blir lika upprörd varje gång. Det räcker inte ens att vara duktig och kompetent som kvinna!

Jag gillar som bekant inte idrott och tittar aldrig på sånt. Men. Zappade förbi nåt friidrottstjohej en dag här. Varför springer tjejerna i bikini? Varför måste deras bara magar synas när de tävlar? Männen får minsann ha heltäckande linnen (dessutom bär de springande männen en typ av cykelbyxor med rätt låna ben jämfört med tjejernas trosmodell) så det borde inte ha att göra med kläder som på nåt sätt ska göra springandet snabbare. Då borde i så fall även männen visa magen. Finns det nån rimlig förklaring utom den gamla vanliga att kvinnor är till för att behaga i alla sammanhang?

Att vara framgångsrik kvinna och på nåt sätt i något offentligt sammanhang triggar en massa ilska och hat. Bara för att man utövar sitt jobb liksom. Så ska dessa kvinnor överösas med ett hat så förskräckligt att jag inte förstår hur de orkar. Kommentarerna dessa kvinnor får är inget man rycker på axlarna åt. rent hat och hotelser om vad som ska göras med dem. Varför ska de behöva ta sånt?

Och så kan jag lägga till … att fortfarande inte duga precis som man är, att kvinnor ständigt bedöms efter utseende ännu, att vi vabbar mer, lagar mer mat hemma, städar, handlar, tröstar och fixar medan männen är barnvakter till sina egna barn, och vi jobbar och sliter i lågavlönade yrken, att våra prestationer undervärderas, att det fortfarande är kvinnor som våldtas, misshandlas eller på annat sätt kränks på grund av att de är just kvinnor. Och så vidare i en eländig oändlighet. Behöver jag fortsätta? Nä. Kvinnodagen behövs och använd den till nåt annat än att gratulera mamma eller frugan på.

2 thoughts on “Apropå den kvinnliga dagen … självklart behövs den!

Kommentera gärna!

