Livet

Smått krafs en måndagsväll

2015-03-09 07.02.18Solen låg över hela köket när jag kom upp i morse. Men det blåste kalla havsvindar när jag parkerat bilen och gick för att jobba lite. Nästan tre timmar senare kom jag kom ut igen och då hade blåsten skiftat om från kall till varm. Solen smilade dessutom med ett sånt där gnistrande smil som gränsade till hånfullt tyckte jag. Letade fram solbrillorna ur väskan och skyndade till bilen. Bannade mig själv för att jag inte drog ner mörkläggarna i vardagsrummet innan jag åkte. Nu hade solen våldfört sig på inneatmosfären ostört i flera timmar. Skyndade mig att få ner rullgardinerna till botten så fort jag kom hem. Jobbiga tider väntar för en solallergiker.

2014-02-07 18.31.43Ett säkrare vårtecken än alla snödroppar jag sett avbildade på sociala medier är den där kattpälsen som börjat falla här hemma. Den gula. Pancakes drar på sig en rejäl vinterpäls med kraftig lejonman varje vinter. Nu ska allt det bort och en smal och tanig kille man knappt känner igen blir resultatet. Det är gulvit kattpäls överallt. En sväng uppe i soffan och det ser ut som om någon kardat ull där. Jag avgudar mina katter. Men inte deras fällda päls. Gör inget annat än dammsuger och tejprollar kläder. Och det har bara börjat.

2015-03-08 17.57.00Maken tog tag i det sista eftersläntrande halljobbet. De två innerdörrarna skulle snyggas upp. Den där märkliga folien som ska härma nåt träslag måste ha värmts på nångång på åttiotalet. Ska man kunna måla dörrarna måste den bort först. Då kläckte Maken idén om att klä över dem stället. Med vinyl. Sån tejpig vinyl som används till bilar bland annat. Så han handlade sånt och igår blev den första dörren blankvit som vispad äggvita. Idag tog han den andra. Bängligt att hantera ett stort sjok klistermärke och få det slätt. Han har sina knep. Snart hade han tålmodigt slätat ut hela klisterarket och vikt det om dörren. För närvarande lämnar vi den andra sidan obehandlad. Gillar det där blankvita utseendet istället för det där trädhärmande grejset. Nya handtag på det och det blev som helt nya innerdörrar. Snyggt!

2015-03-09 14.14.50Bestämde mig för att ta en promenad på eftermiddagen. Behövde småhandla lite och gick mot den lilla affären. På vägen dit finns ett grönområde med en liten sjö. Trevlig att passera även om det blir en omväg men det gjorde inget. Det var ju varmt ute. På den is som fanns kvar på sjön såg jag ett par svanar. De där två gillade solen betydligt mer än mig. Gonade sig ordentligt på isen. Jag provade samma sak på en bänk intill sjön. Näe. Dörtrist och inte alls behagligt. Klarade en minut. Det är banne mig behagligare att köra plankan i en minut. Äh strunt samma. Jag gick vidare. Mot affären, där jag unnade mig både tulpaner och ett par nya tidningar fyllda av inredning. Jo. Jag har fler planer för detta hus. Men det lär ska få vänta ett tag. Maken har annat på gång nu.

2015-03-09 18.59.25Detta andra ska ske i garaget. Jag följde med honom ut dit på kvällskvisten för att vi skulle städa upp efter all hallrenovering. Där har det nämligen samlats verktyg, färgburkar och rester av tillsågade lister och annat krafs. Maken tillhör inte sorten som vare sig städar eller hänger tillbaka medan ha jobbar. Nix. Runt arbetsbänken kunde man utan problem se hela händelseförloppet i denna hallrenovering. Sågspån, små restbitar, gamla torkade penslar i alla kulörer vi använt, knivar, sågar, hammare och skruvmejslar … ja. Nu är allt detta bortplockat. I ordning var väl synd att kalla det slumpmässiga kaos som alltid råder i garaget, men han får det att fungera. Märkligt nog. Istället byggde vi om till en helt ny typ av arbetsplast. Tapetbordet fick husera tyg och vinyl och stoppning. Backar med gamla bitar av bilinredning som ska agera mallar. Fabrikssymaskinen drogs fram och fick ett tomt arbetsbord intill för det som komma skall. Sitsar, armstöd och ryggstöd inom räckhåll. Just det. Nu är det färdigrenoverat inne för ett tag. Och den där Hotrodbilen ska få en sprillas ny inredning. Maken har samlat på sig allt som behövs för både golv och sitsar och dörrsidor och han ska dessutom tillverka en helt ny cab för att göra bilen mindre taklös. Därmed har han nu en fungerande arbetsplats för detta mästerverk och det är liksom bara att börja. Ska bli grymt spännande att se det där arbetet växa fram.

2 thoughts on “Smått krafs en måndagsväll”

Kommentera gärna!

