ÖvrigaLivet

Gårdagens

2015-03-21 17.52.11Gårdagens evenemang: Det var den där whiskyprovningen då. Salen var full med pratglada män och några få kvinnor. På de dukade långborden stod glasen med provningsinnehållet. Fem glas för varje person. Två centiliter i vardera. Tillräckligt för att man ska hinna granska färg och leta lukter och smaker. Det var rariteter som testades i går. Dyrbara droppar. Ett av glasen innehöll en whiskysort som inte längre finns till och med. Att den ändå kunde provas beror på att någon entusiast fått intresse för nerlagda destillerier. Detta hade lagts ner på artonhundratalet. Man har rotat i gamla anteckningar och arkiv och därefter försökt framställa whiskyn efter dessa, för att på så sätt kunna efterskapa den försvunna sorten. Spännande att få prova.

Gårdagens föreläsning: Bestod av whiskyns historia från svunna tider av smuggling och smygbränning av denna dryck. Vi fick ta del av en intressant berättelse och en del smugglaranekdoter. Bland annat om hur en oturlig smugglare snöpligt åkte fast när två tullare råkade ha picknick direkt på den hemliga plats där smugglaren klev fram genom en hemlig lucka. Och hur en smugglare blev frikänd när bevistunnan plötsligt visade sig vara tom under själva rättegången. Hans söner hade nämligen borrat hål i både golv till rättssalen och själva tunnan och tömt den på allt bevismaterial. Gamla skrönor eller sanningsenliga berättelser. Vem vet?

Gårdagens högljuddaste: Trots den relativt minimala mängden alkohol i glasen blir ändå vissa män som barn kring en julgran. Lite sorgligt på nåt sätt. Många är där för alkoholhaltens skull mest. Inte för något specifikt intresse för just den drycken och speciellt inte för föreläsningen vi alltid får på köpet. Den eskalerande pladdervolymen från vissa delar av långborden överröstade och störde. Fick hyschas och sägas till flertalet gånger. En dagisgrupp hade klart det bättre. Somliga av oss ville verkligen höra vad föreläsaren sa också.

2015-03-21 19.59.31Gårdagens taxi: Vi hängde på Vännen hem till honom, som han sa, efter provningen. Alltså hem till hans Pub åkte vi så fort vi fått den inringda taxin på plats. Vi fick åka en eldriven sprillans ny taxi. Jag fick lära mig att bilen hette Tesla och den var totalt ljudlös att åka i och hade en fascinerande instrumentpanel med en inbyggd typ iPad. Den stora skärmen visade gps och en massa annan info, det var bara att välja. Männen i mitt sällskap var helt till sig över denna bil. Och föraren hade verkligen inget emot att demonstrera den under resan in till stan.

2015-03-21 23.23.04Gårdagens musikaliska inslag: Det var spelning på Puben som vanligt på helgerna. Ett gäng unga pojkar med sina instrument. De brakade på en stund och hindrade oss från att prata. Kan inte påstå att den tunga musiken var direkt i min smak men inte helt outhärdlig heller.

Gårdagens mänsklighetsstudier: När man inte har möjlighet att prata kan istället blicken få svepa runt i lokalen. Då roar jag mig med att syna folk i sömmarna. Där var grabben med stort G som som var väl medveten om sin likhet med en skådespelare och hade behövt hjälp med att ta ner självförtroendet några snäpp. Han var nämligen inte lik skådespelaren egentligen, utan lik en av skådespelarens mindre smickrande roller. Likheten var liksom ingen komplimang. Där var tjejerna som ville vara kvällens sockerbitar. De lyckades också och jag är fullständigt övertygad om att det var ett spel. Killen som fastnade i det klibbigt söta och trodde sig ha kammat hem spelet var i själva verket totalt lurad. Tjejerna gick bergis hem utan honom. Där var den äldre mannen som fått i sig nån öl för mycket. Han trivdes verkligen och tyckte sig ha hamnat så rätt. Men ingen hörde vad han försökte mumla fram och han satt mestadels utan sällskap. Jag såg även andra svepa runt iakttagande ögon under kvällen. Undrar hur de skulle beskriva mig?

6 thoughts on “Gårdagens”

  1. Eftersom jag inte är så intresserad av Whiskey (men min man älskar whiskey, ju rökigare desto bättre) så fastnar jag för Teslan. Min favoritbil, skulle så gärna ha en sån!

  2. Maken drömmer om en Tesla. En av hans jobbarkompisar har en och han har dreglat över den…Med en prislapp på 80 000 USD får han drömma vidare…
    Inte förtjust i Whiskey jag heller, men kan förstå att du var en smula irriterad på herrarna som uppenbarligen endast var där för alkoholen…

  3. Whiskey är väl bland det äckligaste som finns ….då dricker jag mer eller mindre hellre bensin hörni..

Kommentera gärna!

