Livet

Det är påsk nu då

2015-03-30 14.39.03Och därmed är julen officiellt slut eller?
Jag har sett många utrop om äntligen påsk i sociala medier. Undrat lite över vad man menar då. Är det själva anledningen till påsken, den där kristna och traditionella anledningen alltså om nu någon kommer ihåg den längre? Eller är det all mat, allt godis, möjligheten att få pynta och fixa lite igen? Eller är det ledigheten? I alla fall om man jobbar vardaglig dagtid har man fyra dagars ledighet att se fram emot nu. Jobbar man helger likväl som vardagar kan det mycket väl hända att man jobbar hela påskhelgen också.
Idag är det den långa fredagen. Tidigare var världen stängd då. Det fanns en tyngd över dagen som skulle påminna oss om någons lidande, just denna dag. Men inte numera. Det mesta i affärsväg är öppet. Har man glömt handla nån viktig ingrediens är det bara att hämta. För handla ska vi göra inför alla större helger!
Det pratas om vissa nyare helger som börjat firas bara är ett påhitt av handlarna för att de ska få sälja mer. Hmm. Så handlarna har ingen påverkan på de andra högtiderna då? Brevlådan har fyllts med massa reklam inför påsken, som ska locka oss till att spendera en stor del av lönen på dessa fyra dagar för att de ska firas på rätt sätt. Om allt godis som kan köpas. Om all mat som ska finnas i kylen. Allt detta pynt och stora pappersägg som ska fyllas med mer godis och påskpresenter. Och så ska man helst ha nåt nytt och snyggt att ta på sig också. Det är inget kristet budskap som firas längre, allt det verkar aningen glömt faktiskt. Istället är möjligheten att vara ledig, handla hem god mat och annat gott det som gör en storhelg till just helg. Möjligheten att pausa lite, liksom få flyta ut i soffan, strosa runt hemma och bara vara. Det kanske säger en del! Det kanske pausas och strosas och bara är alltför lite annars? Är det helt enkelt inte riktigt tillåtet att pausa på samma sätt om det inte är storhelg? Inte riktigt lika tillåtet att unna sig lathet och mysmat och finkläder bara sådär? Inte vet jag.
Jag kan inte säga att jag precis ”firar” påsken jag heller, i den där kristna bemärkelsen. Inte i någon annan bemärkelse heller. Påsken är här nu och tja. Snart är den passerad. Jag har hängt upp grejer i ris och köpt gula tulpaner bara för att jag gillar att pynta och greja men mycket mer än så är det inte. Det jag lade upp på bandet i butiken var skrattretande lite påsk jämfört med andras. Jag kommer väl att äta nåt ägg. Det gör jag annars till vardags också. Lite sill och gravad lax blir det nog. Men därutöver har jag inte kylen full av en massa ”traditionell” påskmat och allt det där godiset tänker jag faktiskt låta bli. Köpte en påse, mest för Makens skull och för att det ser fint och färgglatt ut i fina skålar. Jag är inte ledig hela påsken heller. Men såhär långt in i högtiden känns den avslappnat behaglig. Fast rätt likt vilken ledig dag som helst. Jag är rätt bra på att inta pausläge 😉

4 thoughts on “Det är påsk nu då”

  1. Ja, här hos oss är påsken också väldigt komersiell och det kristna budskapet glöms helt bort bland ägg och harar. Dock inte i vårt hem där vi firar påsken för den ‘riktiga’ orsaken. Jag har hört att ju mera vi har som människor, desto mera glöms religionen och meningen med allt. Vi hittar meningen i grejerna istället. Däremot, i fattigare länder, där folk inte har så mycket och uppskattar saker och ting mera, finns det också tid och rum för religion. Jag tror det ligger ngt i detta… Hur som helst, glad påsk till dig och familjen, vare sig ni firar eller ej! 🙂

  2. Jag jobbar gärna påsk och då speciellt i år när jag ändå inte tänker njuta av några av de delikatesser (?) som vi påstås behöva just den här helgen. 😀
    Glad ledighet!

Kommentera gärna!

