Mitt i solen!

Ja! Jag satt ovanligt nog i solen en stund på eftermiddagen. Endast på våren kan ett dylikt fenomen inträffa! Medan vindarna ännu kyler. Det är bara då den skarpa solen känns lockande. Sen blir den fort outhärdligt varm.
Ett annat solrelaterat fenomen är ljuset. Jag blir så bländad att jag tillslut blundar och ögonen tåras.
Någonstans har jag läst att folk med blå ögon kan vara ljuskänsligare. Det stämmer i alla fall på mig. Solglasögon är ett måste! Fast det finns också en fördel med denna ljuskänslighet och det är att jag också har rätt bra mörkersyn. Ögonen släpper liksom in mer ljus, och när det är mörkt ser jag riktigt bra. Så länge jag hunnit vänja mig vid mörkret behövs inga lampor om jag ska upp mitt i mörkret. Jag ser ändå.
Sånt satt jag i solen och funderade över. På altanen. Där gjorde jag lite fint till påsk, med stol och bord med vårblommor på. Önskade att det hade stått en kaffekopp där också men det gjorde inte det! Naturligtvis blev kaffesuget tillräckligt för att jag skulle resa mig och göra något åt saken. Årets första utomhuskaffe smakade himla bra när koppen väl stod där. I sällskap av utomhuskatterna. Och blåsten.
Blåste det så där mycket förr också? Så fort himlen visar upp en blåare ton tycks den medföra stormvindar. Så saker lyfter från backen och flyger. Piskar. Enerverande jobbig blåst. Jag tycker det blåser betydligt mer nu. Våren och sommaren är ett enda blåshål. Kanske är det avsaknaden av dämpande skog bakom oss?
Jag gick en runda genom trädgården innan jag hamnade där i solen. Konstaterade att de nya grannarna högt uppe i cypressen skräpar ner ganska ordentligt. Massor med kvistar har de tagit med sig upp till sitt spretiga bo. Massor med andra kvistar har de ratat. Kanske gick dessa inte att stoppa in i bokonstruktionen? De ligger istället utspridda runtomkring. Jag räfsade ihop dem till en hög men eftersom det inte verkar färdigbyggt ännu lät jag högen ligga. Gissar att det blir mer i den än.
Jag kunde också konstatera att det spirar här och var. Små fina knoppar på kala grenar. Det kändes plötsligt frestande att börja rensa vintern ur rabatterna. Där jag bäddade med löv i höstas för att skydda. Men det är tidigt ännu. Kommer fler frostnätter, kanske rent av mer snö. Tids nog får jag ta tag i det där.
Det var inte bara jag som kommit ur vinteridet. Flertalet grannar hade också utrustat sig med räfsor och liknande och strosade omkring i sina trädgårdar. Som Tussilagon. Plötsligt är vi bara där, med redskapen och hittar vårsolen.
Ungefär i samma takt som solen lämnade min sittplats i skugga var också mitt kaffe urdrucket. Då gick jag in. Det fick räcka med sol och uteliv för idag.

3 thoughts on “Mitt i solen!

  1. ~Sol~ skriver:

    Jag har lärt mig att gilla solen då och då och har dessutom kunnat konstatera att solen inte är likadan överallt i världen. Av någon konstig anledning är det lättare att vara i solen nere vid Medelhavet och i Australien. Här hemma störs jag av den mycket mer än jag gör där. Min teori är att det beror på vilken luftfuktighet det blir på de olika ställena när solen ligger på, men det är ren gissning från min sida.

    Angående mörkerseende så är jag blind utan glasögon, men jag manövrerar riktigt bra i mörker och har lätt att urskilja detaljer, mina mörka ögon till trots. 😀

  2. Freja skriver:

    Solglasögon är ett måste för mina blekblå ögon, men jag tål inte sol på ndra sätt heller. Så jag var hel OK med att det var snöstorm hos oss idag!

Kommentera gärna!

