BilLivet, Livet

Lugn, paus, ro

20150414_142426_1Just kommit från jobbet där jag tillbringat det senaste dygnet. Att åka genom stan en tidig söndagsmorgon är lugnt och rogivande. Bra musik i bilen och ingen enda trög trafikant som såsar i vägen någonstans. Då är meningen med trafikljusen inte direkt förståelig. När man står för rött, ensam i världen liksom. Närmare stan blir trafikljusen smartare och fattar att jag är ensam i världen, slår om till grönt när jag närmar mig och jag inte ens behöver bromsa.
Vad härligt det är att köra bil när det flyter på utan hindrande köer, långsamma medtrafikanter, cyklister eller gångtrafikanter som ska över vägen och röda stoppljus. Bara att köra. Nästan meditativt. Jag hade lätt kunnat åka ut ur stan och fortsätta längs en tom, lite kurvig landsväg. Kanske rundat de mjuka krökarna aningen för fort för att känna suget.
Det är något visst med att åka bil ändå. Oavsett om jag kör själv eller sitter bredvid. Det är livet på paus. En stund. Såna pauser behövs! Inte just bara i bilen men överhuvudtaget. En stund, kort eller lång ensam med det som tänks. Låta dessa tanka bara flyta runt. Inte lägga speciell vikt vid någon av dem . Bara se dem komma och sedan passera. Som vimplar på en lina någon drar i. Vissa av vimplarna som passerar är färgglada och roliga. Andra är mörkare och svårare. Men det gör inget. Mixen av vimplar gör tankesystemet rikt och värdefullt och just i pausläget är ingen av vimplarna det minsta hetsig eller krävande, vill bara lugnt se vaja förbi på sin lina.
Men så kommer man fram. Parkerar. Måste skaka av sig det vilsamma pausläget och öppna dörren. Kliver ut till allt det där som väntar. Livet liksom. Och det ska vara gott att leva.

Kommentera gärna!

