FamiljeLivet, UmgängesLivet

Hur summerar man en helg?

Det är helgen som var jag pratar om. Den etsade sig fast och gjorde det extra svårt att ta sig an den nya veckan, fast den redan var igång när vi kom hem på måndagskvällen. Så pass bra var den där helgen att den behövde ligga till sig lite, innan den gick att titta på. Kanske är det bra? Det här kan vi leva på länge, brukar man säga när något speciellt och bra hänt. Eller att man laddat batterierna och hittat ny energi. Inte vet jag. Men himla bra blev det. Och plötsligt är det helg igen men jag väljer ändå att fokusera en stund till på det förflutna.

2015-04-26 16.25.45Helgens resa 1: Maken och jag vinkade av KattGrabbarna och satte oss i bilen. Jag älskar verkligen att åka bil. Vare sig jag kör den själv eller sitter bredvid. Man får bara sitta och vara, i det där miniutrymmet. Och det är en vila för sinnet. Instängd i en bil med världen passerande utanför. Den är utom räckhåll. Inget att bry sig om. Ja, ja, nog med djupsinnighet. Vi åkte  alltså söderöver för att möta våren kan man säga och då tror alla att vi lämnade landet. Det gjorde vi inte, men vi åkte mot slutet av det här långa landet. Och vi skulle ha minst fyra timmars bilåka innan vi svängde upp på mammas garageuppfart.

2015-04-24 21.29.45Helgens första myskväll: Jag hade beställt de där otroligt goda hamburgarna av den grillkunnige Brorsan. Härligt att vara där igen också, ihop med familjen.Sånt är också vila för sinnet. Allt annat får vara en stund då också. Vi sitter där och äter och trivs med livet. Planerar inför den kommande fortsättningen av resan. Vi ska åka vidare nästa morgon och en Dotter väntar på oss.

Helgens resa 2: Efter en natt i mammas hus kliver vi upp tidigt jag och Maken. Mamma bistår så klart med god frukost medan vi gör oss i ordning och bär ut väskorna till bilen igen. Sen vinkar vi hej då och åker för att hämta Brorsan och Svägerskan som ska följa med oss den här gången. Vi åker mot Göteborg. Otåligt. Det var länge sen vi träffade Dottern.

2015-04-25 16.36.01Helgens hotell: Vi checkade in så fort vi anlänt till Örgryte hotell, fick nycklar och en plats att ställa ifrån oss bilen på. Sen kollade lite snabbt in rummet och lämnade våra väskor där. Det såg bra ut och sängarna var mjuka. Mer behövde vi inte veta. Fort ut därifrån och gå runt hörnet av huset till Dotterns port.

2015-04-25 11.19.32Helgens kram: Härligt att återse Dottern igen. Det är långt till den kramen och kort om tid har man under en liten helg. Vi tillbringade en stund i Dotterns och hennes Sambos fina lilla hem. Blev bjudna på mycket god fisksoppa och kaffe. Sen fick vi skjuts av Dotterns Sambo till det som var helgens evenemang. Vi skulle på mässa och biljetterna fick Maken och jag av Dottern med julklapparna. Brorsan gav vi en biljett i femtioårspresent för att vi skulle få honom med oss. Svägerskan såg i sin tur fram emot en lugn hotellhelg.

2015-04-25 16.00.31Helgens mässa alltså: På Svenska mässan hade det dukats fram till öl&whiskymässa. Vi kom in där, stod en stund och bara tog in av sorlet och alla fint uppdukade montrar. Man fick två glas vid ”incheckningen” och dessa skulle användas för provsmakningar i de montrar man ville smaka drycker. Och kuponger för att betala dessa smakskvättar skulle givetvis inhandlas. Man kan nog säga att vi hittade goda droppar att prova. Speciellt Brorsan och jag. Han hade planerat i förväg vad han ville använda sina kuponger på. Jag har samma smaklökar och jag valde att hänga på den rundan. Vi enades om samma favorit också. Maken hittade inte lika många smakdroppar men han var rätt nöjd ändå där i våra uppsluppna fotspår.

2015-04-25 18.57.23Helgens taxi: Efter mässan hämtades vi igen av den där snälla Sambon och åkte vi tillbaka till hotellet. För att vila fötterna och byta om. Sedan skulle hela gänget till stan och ett bokat bord. Vi bestämde oss för att ringa taxi. Men det hade tydligen resten av Göteborg också bestämt sig för och vi kom inte ens fram för att kunna beställa nån. Gick istället ut i regnet för att ta en buss. Men medan vi stod vid hållplatsen kom plötsligt en ledig taxi åkande! Vi fick honom att stanna och klev in, alla sex. Inte nog med att den var ledig, det var också en minibuss med plats för oss alla. Snacka om tur! Och inte nog med det. Det var en discotaxi. Chauffören gjorde oss lantisar till viljes. Drog igång hela systemet med discoboll, blinkande lampor och lysramper . Det fanns till och med en rökmaskin vid golvet som pustade ut rök runt våra fötter. Svägerskan trodde först att hon haft sönder nåt. Dunkande discomusik i takt med blinkande lampor tog oss så den korta biten till restaurangen och Maken tyckte det var ett sant nöje att betala den resan.

2015-04-25 19.19.58Helgens andra myskväll: Restaurangen var absolut hur trevlig och bra som helst och maten var god. Men som det ofta är på restauranger är sorlet mindre trivsamt och det var fullt med hungriga pratglada gäster. När vi ätit valde vi att betala för oss och åka därifrån. En ny taxi, utan disco denna gång, tog oss snabbt tillbaka till hotellet. 2015-04-25 21.05.26Där fanns sköna soffor och en liten bar där vi kunde få ett glas rött eller en öl. Där satt vi en stund och bara trivdes och summerade dagen. En sån dag sen. Som fick ett jättetrevlig avslut!

2015-04-25 21.04.53Helgens frukost: Hotellfrukost såklart. Efter natten i ett rätt så varmt hotellrum var det skönt att kliva upp och ta en dusch. Sedan fort ner till matsalen för att fylla tallrikarna med frukostmat. Brorsan och Svägerskan hade redan hittat ett bord åt oss bakom ett av de där stora akvarierna i matsalen. Vi samlade på oss massa gott att äta. Det höll oss mätta större delen av dan dessutom. Sen samlades vi hemma hos Dottern för lite kaffe och funderingar på hur dagen skulle läggas upp.

2015-04-26 12.57.35Helgens shopping: Givetvis tog vi oss till stan igen efter frukost. För att traska runt i diverse affärer och se lite av stan också. Vi strosade lite planlöst och liksom hamnade där vi hamnade. Ibland hela gänget samlat och emellanåt uppdelade i mindre grupper. 2015-04-26 17.26.45Helt givet hamnade så klart jag och Maken på Royal Design och lika givet kom vi ut med tyngd i kassen … glastungt av glaskonst. Ingen blir väl förvånad över den upplysningen. den här gången blev det en av Bertil Valliens fina klot ur serien Earth. Passande nog klotet med namnet My Ocean eftersom vi var på Västkusten (eller Bästkusten som Dottern kallar det …)

Helgens avsked: Tillslut måste man krama den där Dotter igen. För att det är dags att åka. Inte lika trevligt. Vi ordar inte mer om det. Men hon kommer snart hem en stund. Det ser vi fram emot.

2015-04-27 11.44.19Helgens bil: Den har sannerligen fått rulla den här helgen, bilen. Från Gävle till Tibro – till Göteborg – till Tibro igen. Vi tillbringade där ännu en kväll och natt hos Mamma tillsammans med Brorsanfamiljen. Och på måndagsförmiddagen satte vi oss i bilen igen. Då tog den oss från Tibro till Västerås! Där hade vi ett trevligt fikastopp hos Kusin med Sambo innan vi åkte sista biten tillbaka – till Gävle. Och denna bil har inte knorrat det minsta över denna långa resa. Inte vi heller eftersom man åker så bra där i bilen.

Helgens glas: Inte nog med glasklumpen vi köpte i Göteborg. Hos kära Kusin i Västerås väntade en samling fina glasgrejer som de snällt nog samlat/sparat till oss. Jättekul. Och ännu roligare var det såklart att ses igen. Det blev inte en så lång stund så där mitt i hemvändandet men ändå.

Ja;a! Vad kan man annat göra än att sucka och säga: En sån helg! Sen är det bara att släppa den och gå vidare.

6 thoughts on “Hur summerar man en helg?”