TrädgårdsLivet

Kan det sluta blåsa kanske?

2015-04-04 07.55.44Jag är sugen på att komma igång med trädgårdslivet. Men vädret bidrar inte alls. Jag är ingen sån som kräver sol, alls inte. Jobbar jättegärna ute i mulet väder. Men det skulle kunna vara blåsfritt och regnfritt i alla fall.
Som det är nu jävlas blåsten med mig och jag känner mig som katten som nyss hade klorna om den roliga leksaken. Och vips är den undanryckt igen. Jag räfsar ihop lite löv och blåsten sprider genast ut dem igen. Fullständigt meningslöst. Och det känns som att det brådskar med trädgårdsjobbet. För det har brustit en massa knoppar redan och somligt ska beskäras och annat ska gödslas. Men först behöver det rensas. Ordentligt. Och städas för att få möjlighet att placera ut sittarrangemangen för sommaren. Snart nog vill man ta kaffekoppen med ut och slå sig ner där solen för tillfället inte är.
Så sluta blås nu!
Jag kanske ska vända på steken. Och använda denna blåsiga dag till att införskaffa jord och annat nödvändigt. Då är det bara att jobba på när vädret samarbetar.
Vi väntar också på en värme som är tillräcklig för målande av huset. Hälften lämnades omålat i somras, för att växtligheten intill var för mycket. Det ska alltså passas på med målandet nu, snart, innan växtligheten är uppväxt igen. Det finns att göra så att säga. Och så blåser och regnar det mest när helgen är ledig och tilltänkt som trädgårdshelg.
När man bara sitter och tittar ut på trädgården och inte kan gå ut där och jobba föds alla möjliga konstiga idéer. Kanske kunde den där sommarsängen bo i paviljongen istället för på altanen? Kanske kunde de där stolarna stå på altanen istället för bakom huset? Kanske kunde …? Och inget kommer igång för att allt det som ska göras först väntar på att det ska sluta blåsa nån gång. Så sluta blås nu!

6 thoughts on “Kan det sluta blåsa kanske?”

  1. Då jag klev upp i morse blev jag förvånad. Micke klippte gräset i går och i morse var hela gräsmattan vit av snööö.. även taken är vita,det är ju andra maj! Det försvinner väl snart hoppas jag,ingen blåst ännu. Kram på dej.

  2. Det har blåst som satan här också. I Sundbyberg också. Det är ett elände med den där blåsten. Jag har inget emot grått och disigt, men vinden kan jag vara utan.

  3. Jag har läst att det här eviga blåsandet beror på klimatförändringarna som vi skapat, så vi lär väl få leva med detta blåsande…..

  4. Du får stå ut helt enkelt, med att det blåser i Gävle-blåshål…precis som jag får stå ut med skitsnön/kylan/snöstormarna på vintern PUSS 🙂

Kommentera gärna!

