Trött morgon i maj

Och Katten slumpas ut till reapris denna morgon. Han började sitt högljudda och energiska och effektiva ”väckningsrace” medan tidsangivelsen ännu inleddes av siffran fyra. Man försöker envist blockera ut oLjudet. Man försöker envist stänga ute oDjuret ur sovrummet. Redan då är man så pass vaken att det är fullständigt meningslöst att försöka somna om. Envis som synden (ett uttryck från barndomen) sitter djuret och jamar utanför den stängda sovrumsdörren. Tillslut går man då upp med stampande steg och stannar uppe. Väckarklockan muttrar förnärmad eftersom den inte ens är i närheten av att påbörja sin väckningsprocedur än.

Katten åkte givetvis ut i regnet och blir inte insläppt än på ett tag. Fast det vill han förstås nu, när han insett att det regnar. Sitter därute på altanen och stirrar in med en blick så intensiv att jag känner den i nackhåren. Men han har tak över sig för sjutton.

Frestande av bara den, att bara lägga sig under täcket igen. Medan värmen finns kvar därunder. Finns inget som gör en så trött som att behöva kliva upp när man inte vill. Det skulle möjligtvis vara att somna om och bara få sova en ynka timme innan man måste upp igen. Så jag stannar uppe.

Kokade kaffe och räknade ut att jag hade mer än en timme till godo i morgonrutinen. Hur utnyttjar man bäst en tidig morgontimme? Jo, man dricker alltför mycket kaffe och muttrar över katter och vips har den där timmen rusat vidare och i slutändan blir jag snudd på sen i alla fall.

Åså regnar det! Riktigt ordentligt. Det tycker jag är rätt mysigt.

Arbetsdagen innehåller sitt och till kvällen har jag tagit ledigt. Åker hem istället för att vara kvar. Ut och äta med den där hemvändande Dottern och Maken. Hon har ännu några dagar kvar innan hon ska åka hem igen. Bäst att utnyttja dem ordentligt!

Oj, oj. Nu måste jag skynda mig!

4 thoughts on “Trött morgon i maj

  1. Freja skriver:

    Vi har tre katter som alla har sina egenheter, men värst är den ständigt hungriga abyhanen som visserligen inte jamar, men nafsar på närmsta människa för att tala om att det är dags för frukost…

Kommentera gärna!

