Mello alltså

Så tråkigt så klockorna ger upp typ och går tillbaka till vintertid eller nåt. Och ändå sitter jag här. Av tradition liksom.
Allt är sig likt.
Det klagas på allt som har med detta program att göra på nätet just nu. På låtarna, scenen, produktionen, arrangemanget, programledarna, låtarna, sångerskorna, sångarna, låtarna, mellanakterna, balladerna, dom andra, allt och låtarna.
Till viss del håller jag med. Vissa av låtarna alltså … voi huh huh skulle mitt modersmål ha uttryckt. Mitt nuvarande språk säger; suck alltså. Mängden ballader i år gör allt till en enda fruktansvärt lång låt. En lång dålig låt. Ballader i lagom mängd är trivsamt. Men inte den här överväldigande mängden.
Jag tänker inte klaga på själva programutförandet. Det är väl en melodifestivalgrej som alla andra. Tjusiga scengrejer i bild, rätt taffligt mellansnack och kisspaus i dessa jobbiga mellanakter. För att inte tala om alla evighetslånga snabbrepriser. Innan man äntligen får veta vilka som gick vidare och man kan gå och lägga sig.
Och Måns. Jag gillar Måns, låten är bra och han gör det bra. Men allvarligt. Hur lik är den inte den där låten den anklagats för att plagiera. Typ extremt jättelik! Mer än vanligt när det snackas om plagiat. Och så den efterapade streckgubben på det. Nu hade man bytt mössa på den. Och gett den en ballong istället för ett paraply. Men vad tusan. Fortfarande hur lik som helst! Känns trist ju. Att vi tävlar med någon annans låt och scennummer.
Och varför fick jag inte rösta på de finska punkarna i tisdags! De hade livat upp i balladsmöret. Men visst. Nu gnäller jag som alla andra. Kommer ändå att titta på lördag. Så är det ju.

Och kolla själv. Är det ett plagiat eller inte?

Godnatt.

6 thoughts on “Mello alltså

  1. Lillemor skriver:

    Men snälla Yvonne, om det är så trist att klockorna stannar hemma hos dig, varför envisas med att titta då då??? Själv skulle jag i det läget låta bli. O gällande plagiat så tror jag att jag läste en artikel för längesen om att man hade kommit till den punkten att man typ använt alla olikheter vad gäller musik redan o då blir det svårt att man INTE får till en låt där något låter som någon annan låt ibland.

    Är dock enig om tröttsamheten med alla ballader o duetter, men nu har det varit så i alla tider i Eurovision att det kan bli lite trist året efter att någon vunnit med en viss genre, att hela startfältet helt plötsligt fylls av samma låtar året efter. Och så sticker någon ut med något annat. O Finlands låt övervägde jag att hålla för öronen när den spelades, punk är inte riktigt min grej, även om jag tyckte grabbarna var tuffa som ställde upp. En grupp utanför ramarna av vad man kallar det normala, sånt gillar jag.

    • Yvonne skriver:

      Fast man måste ju titta, vad skulle man annars klaga på! Och jo, den den där plagiatgrejen har jag också läst. Inte mycket som är nytt under solen numera. De flesta låtar har strofer ur nån annan låt. Men jag blev faktiskt lite chockad över hur otroligt mycket som är lika i Måns låt och den andra låten. Mer än det brukar vara liksom. Och så streckgubben på det. Nåja. Han är vidare till final på lördag i alla fall och jag tänker klaga på finalen också 😉

      • Lillemor skriver:

        Jadu, o jag har inte lagt mig så mycket i själva plagiatgrejjen o tycker bara det är löjligt att man håller på med just den gnällgrejjen. Men men, jag får säga som dom där sportfånarna säger när jag klagar över sporten….du får väl välja en annan kanal om programmet inte passar… 😉

  2. ~Sol~ skriver:

    Här låter vi konsekvent bli att titta på eländet. Lika bra det, vi skulle ändå bara sitta och reta oss på att utvecklingen gjort hela skiten sämre än förr.

    • Yvonne skriver:

      Ni är så kloka ni! Jag har alltid gillat mello, men ja, jag vet inte riktigt vad som hänt. Det är för mycket, för stort och tyvärr för mycket som är dåligt. Det läggs mer energi på numret – kläder, bakgrund, dansare och sånt än på själva låten. Fast jag kommer att titta på lördag också. 😀

      • ~Sol~ skriver:

        Haha. Det är klart du kommer. Eftersom vi ska till brorsan och han har två småflickor kommer vi nog också få oss en släng av det, men vi vuxna kommer att välja att umgås i ett annat rum så att flickorna får se spektaklet i lugn och ro. 🙂

        Men visst var det bättre förr, med en svensk uttagning och en enda stor Europafinal?

Kommentera gärna!

