BlomsterLivet, KreavtivLivet, TrädgårdsLivet

Jag gick ut och grävde

Faktiskt. Så gick jag ut och grävde i förmiddags. Jag tog mig an trädgårdens sorgebarn. Framsidan. När man såg den kunde ingen tro att det ändå bor en hyfsad trädgårdsfixare i detta hus. Det som finns på sidan av och bakom huset kan bara anas när man passerar. Men framsidan. Hu. Den var så förskräcklig att jag inte ens tog en ”förebild”.
2015-05-22 11.57.47Eftersom gräsklipparen lämnades på återvinning i höstas, och vi ännu inte skaffat nån ny dylik grej, tog jag mig an framsidan med trimmer. Förr om åren brukade jag låta det växa, för att ta vara på alla fina prästkragar som kommit oinbjudna. De bildade så småningom ett hav av vita kragar framför huset. Rätt så vackert och lite bohemiskt ovårdat. Men med åren har de blivit lite utarmade och såg ut att komma i tuvor mer än i hav i år. Jag mejade ner hela alltihopa med min trimmer. Räfsade upp och fraktade bort. Skapade nåt prydligt som egentligen inte passar mig men som funkade bra på denna framsida.
2015-05-22 12.50.14Det fantastiska plommonträdet med sina söta, goda plommon dog tyvärr för nåt år sedan. Vi sågade av grenarna, men behöll de tre kraftigaste och stammen. Jag planterade Humle som skulle slingra sig upp och linda in dessa grenar i grönska. Runtom planteringen lade jag nån mesig kant i plast. Hur tänkte jag där?
Grävde med nöje upp plastaskiten idag och gjorde cirkeln större med spade och stort besvär. Byggde sen en redig kant omkring trädstammen med hjälp av gamla takpannor. Det fula vita snöret är bara ett tillfälligt stöd som ska bort så fort som möjligt. Men än så länge behövs det för att bygget ska hålla ihop. Fyllde sen hela cirkeln med jord och beskådade mitt värv. Inte alls illa för att vara en som klagar över att hon inte får nåt gjort.
2015-05-22 15.28.41Efter en välbehövlig dusch åkte jag så på shoppingtur. Vandrade i sakta fundering med en vagn framför mig, runt på tre olika ställen som tillhandahåller växter och annat trädgårdsjox. Och vips hade jag fyllt både vagnar och bilen med sånt jag ville ha. Delar av det var planerat men delar av det kan klassas som spontaninköp. Men det kommer att bli fint där det ska vara! Bakluckan fyllde jag upp med mer jord och lite täckbark.

Nu är delar av detta planterat och vattnat och jag är så himla nöjd med mig själv. Framsidan är äntligen bebodd av en trädgårdsentusiast den också!

2015-05-22 16.35.06  2015-05-22 16.35.13 2015-05-22 16.34.58

Min nya takpannebyggda cirkel innehåller därmed en ny Humle. (kommer den gamla att hitta upp dessutom blir det en ren bonus.)  På andra sidan hittas en gulvit Kaprifol. Vackert namn det där. Smaka på det  och känn hur en ljum sommarkväll viskar i ordet. Kaprifol. Och för att få riktig fart på klättrandet redan i år stoppade jag ner en Blomman för dagen också. Den är så himla charmig med blålila klockor som blommar en dag vardera. Därtill en liten söt växt med små blå klockor. Med det ologiska namnet Vintergröna. Jag ville ha något som hänger ner över kanten också. Därtill har jag petat ner små överraskningsfrön. Får väl se om de tar sig som jag tänkt när de tittar upp. Runtom strödde jag ut av täckbarken för att göra det hela lite mer lättskött när gräset ska klippas igen.

2015-05-22 16.36.01 Inte alls tokigt, som en början att reda ut ödetomten som härjat där framför huset! Ett par stolar behövdes också, för plötsligt får man lust att slå sig ner där.
Den oskyddade kanten mot gatan är nästa del i detta framsidesprojekt. Det finns allt en plan i min trädgårdsbok!

Och så det där fantastiska bordet som Maken tillverkat. Även det är sommarfixat nu. Med en ny kruka, en superfin urna på fot och några passande blomster till både den och de andra 2015-05-22 16.35.20krukorna på bordet.

 

2015-05-22 16.35.25Jag gillar verkligen att ordna med väl valda saker på det här viset i trädgården också. Det blir liksom så hemtrevligt tycker jag.

Nu känner jag mig klar för idag! Med beröm godkänt också. En riktigt väl utnyttjad ledig fredag.

 

 

 

6 thoughts on “Jag gick ut och grävde”

  1. Trevligt och snyggt!! Härligt när motivationen infinner sig. Då måste den tas tillvara! ha en trevlig helg, trots lördagens tradition, ESC… 😉

  2. Det blev ju snyggt. Jag håller på och rensar häcken, mycket ogräs är det,tar bara en bit i taget för den är ju så lång och tråkig… gräsmattan är däremot välklippt. Rabatterna vet jag inte vad jag ska göra med ? Önskar du vore närmare så jag fick några kloka råd. Kraam.

  3. Du har så himla bra idéer och de blir ju ännu bättre när de väl blivit förverkligade. Jag önskar att jag hade sådan pyssel/blomstertalang. 🙂

Kommentera gärna!

