Trädgården fixar sig inte själv eller?

2015-05-21 19.26.57Som alltid så här års är huvudet fullt av trädgårdsplanering. Jag blir otålig, faktiskt fast jag oftast är lugnet självt. Skulle jag ha möjlighet vore det fantastiskt kul att få fixa hela trädgården som jag vill ha den på en sommar. Men då måste jag nog börja köpa trisslotter …
Fantasi och idéer saknas knappast. Jag kan stå och titta ut över den fruktansvärt onödiga gräsmattan och se helt andra bilder. Av hur det borde se ut. Hur jag vill att det ska se ut. Om jag kunde knäppa med fingrarna eller hade tillgång till en trollstav. Jag har en trädgårdsbok för mina planer, idéer och funderingar. Där skriver och ritar jag hur jag vill ha det och sen tycks det stanna där.
Det fattas ett steg. Och det är själva jobbet. Att trä fötterna i ett par rediga skor och ta sig an spaden och gräva fram den där gången jag vill hälla grus över. Att bygga den där spaljéväggen som skyddar insynen. Att rensa fram den där rabatten och få ner de där nya växterna. Nä. Jag planerar, fantiserar, suckar över trädgårdstidningarnas blanka sidor över lummiga sagoträdgårdar. Och sen går jag in och häller upp ett glas vin och slår mig ner i paviljongen. Absolut himla behagligt men inget som skapar en trädgård precis.
I år är det lika. Det finns massor av planer. Jag googlar och letat material och idéer. Kanske en häck? Kanske ett buskage eller där skulle det vara vackert med ett träd. Och ååå en helvit rabatt där vackra vita blommor trasslar sig i varandra. Jo. Jag behöver jord, grus, sten, växter … ork och energi.
Visst, jag fixar ändå ett och annat varje år också. Men det där tyngsta jobbet tycks aldrig komma igång. Spaden står där mot väggen och boken fylls med planer. Nä nu jäklar får jag skärpa mig och gå ut och gräva nånstans. Passar bra en dag som denna.

Kommentera gärna!

